Verlegenheid, een expressievorm van de ziel.

Vandaag deel ik een post door Ann Vandenbossche via haar Blog Mijn leven zoals het ervaren wordt.

hooggevoeligheid

Verlegenheid is mooi. Hoe veel ik dit ook kan beweren, de bijklank van dit woord is in de maatschappij  jammergenoeg niet altijd positief. Dat hoeft ook geen probleem te zijn, want het gaat om wat jij ervan denkt, niet wat de anderen ervan denken. Als je er zelf 100 procent van overtuigd bent dat dit een mooie eigenschap is met ook positieve kanten, dan kan het je niet meer schelen wat al de anderen er over zeggen. 

Aan de andere kant, als je er zelf van overtuigd zou zijn dat het geen mooie eigenschap is, dan zal het ook niets uitmaken als al de anderen je zeggen dat het een mooie eigenschap is. Je bent er toch van overtuigd dat het niet zo is ...
Hoe dan ook, vanaf nu heb ik besloten om  het woord verlegenheid en onzekerheid van mijn blog te schrappen.
 
Het is voor mij een te gecompliceerd woord, waarmee je jezelf een beetje in een hoekje duwt. Je bent toch ook niet in elke situatie verlegen, of in elke situatie even verlegen... 
Ik schrijf me soms klem door enkel en alleen over verlegenheid te schrijven. Verlegenheid is mooi, een subtiele schoonheid, dat meen ik allemaal wel maar ik zat wat in de knoei met de definitie van verlegenheid.
 
Ik wil het in een wat bredere context plaatsen, zodat ik mijn stellingen wat meer kracht kan bijzetten. Ik verdiep me al enige tijd in het onderwerp hooggevoeligheid,

Waarom hooggevoeligheid? Wat heeft dit te maken met de oorspronkelijke bedoeling van mijn blog?
 
Hooggevoelige personen hebben een gevoeliger zenuwstelsel waardoor prikkels intenser worden opgenomen en waargenomen. Zo ruiken, smaken of horen gevoelige mensen bijvoorbeeld intenser.
Een HSP is dus iemand die gevoeliger is voor indrukken en prikkels van de buitenwereld dan gemiddeld. Hij of zij neemt subtielere nuances waar in bv. de lichaamstaal en stemmingen van mensen.
 
Een van de kenmerken van hsp kan verlegenheid zijn (veel prikkeling van buitenaf, een zenuwstelsel dat alles beter registreert...). maar dat hoeft niet zo te zijn!!! ook omgekeerd, het is niet omdat je je soms verlegen of onzeker voelt dat je hooggevoelig bent!
 
Ik zal dus verder schrijven over de voordelen van hooggevoeligheid. Want een zenuwstelsel dat alles registeert, sociale situaties ontleedt en je soms eens gek maakt heeft ook wel zijn voordelen. 
 
 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Borderline: “een vastgelopen HSP-er ?”

Vaccinatie - het einde van een mythe

'Als je druk wordt van broccoli, dan eet je dat toch niet?'