dinsdag 25 mei 2010

Wandelen in Stilte

http://2.bp.blogspot.com/_BjczFdQ_HU4/SQm09FSiMXI/AAAAAAAAC3I/KS6NeneNXtM/s400/DSCN0364.JPG
Artikel met dank aan Saia Coaching

Regelmatig wandelen is gezond en een must om ervoor te zorgen dat je stabiel en uitgerust bent. Ben je dat niet, dan heb je veel meer last van je hooggevoeligheid. Zo kan een lunchwandeling er bijvoorbeeld voor zorgen dat je beter bestand bent tegen de drukte van alledag.
Wat nog beter helpt, is wandelen in stilte.
Hierbij geef ik je enkele tips en trucs om het wandelen in stilte soepel te laten verlopen. Hou er rekening mee dat in het begin – voor je gevoel – 30 minuten heel lang duren en dat je gedachten zeer waarschijnlijk overuren maken in je hoofd. Oefening baart kunst en je zal merken dat je na verloop van tijd de duur van de stiltewandeling makkelijk naar 40 minuten of zelfs langer kunt opvoeren.

Wandelen in stilte – 30 minuten

  • Ga  lopen in stilte, zet je mobiel uit en spreek niet met je eventuele wandelpartner.
  • Word je bewust van de omgeving, de geluiden, de wind, je voetstappen.
  • Zet elke stap heel bewust en maak je geest zo veel mogelijk vrij van alle gedachten.
  • Als er toch een gedachte komt, laat die dan voor wat het is.
  • Als je dingen/mensen om je heen ziet of als je dingen hoort, bekijk en beluister die dan zo neutraal mogelijk. Oordeel zo weinig mogelijk, observeer alleen maar.
  • Dus als je een mooie vrouw op skates voorbij ziet komen, zie je een skatend mens.
  • Als je de ganzen irritant hard hoort gakken, hoor je vogels die geluid maken.
  • Een hulpmiddel hierbij kan zijn, is letten op je in- en uitademing. Tel hoeveel stappen je tussen je in- en je uitademing zet en probeer het aantal stappen te vergroten.

Een wandelgesprek

  • Als je met iemand wandelt, start dan met 30 minuten wandelen in stilte.
  • Spreek af wie de tijd in de gaten houdt.
  • Als de tijd voorbij is, neem eerst waar hoe het met je gaat, wat je voelt en wat je ervaren hebt.
  • Bespreek dit kort met elkaar en ga daarna door met de wandeling.

maandag 17 mei 2010

Types HSP's naar een studie van Jacqueline Strickland

 









Jacqueline Strickland vermeldt op haar website (www.lifeworkshelp.com) zogenaamde verschillende subculturen van HSP's. Om tot dit resultaat te komen heeft zij zich gebaseerd op haar jarenlange samenwerking met HSP's en op de jaarlijkse HSP bijeenkomsten die zij samen met Elaine Aron organiseert.
Hierna volgt een korte verklaring van verschillende types HSP evenals de levenstaken waarvoor ze staan.
  • Activisten voor sociale rechtvaardigheid
    Deze HSP's worden aangezet tot actie door onrechtvaardigheden naar mens (bv armoede, onderdrukking) en milieu toe.
    Deze HSP's doen er goed aan zich te realiseren dat het redden van de wereld onmogelijk is en dat ze enkel kleine verschillen kunnen maken op hun levenspad.
  • Lichamelijke reageerders
    Deze HSP's reageren lichamelijk sterker dan gemiddeld op bepaalde voedingsstoffen, lawaai, licht, geuren, stress. Ze vertonen sterkere lichamelijke reacties zoals allergieën, zwetende handpalmen, nervositeit, misselijkheid, migraine.
    Deze HSP's doen er goed aan zichzelf goed te leren kennen, te plannen, te organsieren en steun te zoeken.
  • Gereserveerde intellectuelen
    Deze HSP's zijn gewoonlijk introvert met een fijn intellect (kennis in de diepte, inzicht). Ze kunnen arrogant lijken, maar zijn niet noodzakelijk zo.
    Deze HSP's doen er goed aan om mogelijkheden, manieren te zoeken waarin ze hun inzichten kunnen meedelen en toegankelijk maken.
  • Creatieve zielen en kunstenaars
    Zij creëren en manifesteren hun ideeën en visies. Het medium kan muziek, drama, kunst, boeken, poëzie, schilderen... zijn.
    Zij doen er goed aan de beste manier te zoeken om zich te uiten.
  • Helers
    Dit zijn de geneeskundigen en "alternatieve" helers die ongewoon intuïtief zijn. "Alternatieve" helingswijzen kunnen Reiki, massage... zijn.
  • Priesterlijke adviseurs
    Zij laten zich kenmerken door hun energetisch, doelgericht en spiritueel leven vol levensvreugde.
    Zij doen er goed aan niet teveel "oorzaken" aan te nemen. Zij nemen best niet teveel projecten aan om burn-out of gelijkaardige aandoeningen te vermijden. Zij voelen zich het beste onder medewerkers en gelijkgestemde collega's
  • HSP in transitie
    Deze persoon heeft juist de eigenschap van hooggevoeligheid ontdekt. Deze kan zich hierom alleen, onbegrepen en veroordeeld voelen of kan zich net heel erg opgelucht voelen onder de herkenning.
    Zij doen er goed aan zichzelf en hun grenzen beter te leren kennen. Dikwijls is het nodig smart en verlies te helen.
  • Core Issue HSP's
    Dit zijn HSP's die een traumatische, problematische en soms verwaarloosde kindertijd hebben meegemaakt. Ze hebben geleden onder bepaalde types van misbruik. Zij kunnen zich machteloos en totaal verloren voelen.
    Zij zijn veelal gebaat bij werk in de diepte onder therapeutische begeleiding.
  • Wijze, heilige HSP's
    De Moeder Theresa's van de wereld. Volledige toewijding aan een hogere, spirituele roeping.
  • Zorgverstrekkers en hoeders van jeugd, ouderen en stervenden
    Zij ervaren zorgverstrekking aan kinderen, ouderen en stervenden als natuurlijk. Ze hebben een unieke mogelijkheid om diegenen met speciale behoeften te dienen.
  • Andere subculturen
Uiteraard zullen er HSP's zijn die zich niet ten gronde terugvinden in één van de bovenstaande subculturen. Wij zijn levensverhaal kwijt wil aan Jacqueline Strickland, kan terecht op www.lifeworkshelp.com.

dinsdag 11 mei 2010

Het spel van de persoonlijkheid

 
 
Artikel door Eva Storm op 03-05-2010
 
Twee weken geleden speelden Sarah en ik een spelletje ‘scrabble’. We zaten gezellig samen aan de keukentafel met een glas warme choco-rijstmelk. Het was mijn beurt om een woord te leggen en met de klinkers en medeklinkers die ik voor me had, kon ik enkel een onbestaand en foutief woord vormen: ‘wreet’.
Ik dacht bij mezelf dat Sarah wel niet zou weten dat je dit woord eigenlijk met een ‘v’ schrijft ipv een ‘w’. Ik nam het risico en een beetje vals spelen kan uiteindelijk toch geen kwaad. Bovendien brengt de ‘w’ meer punten op dan de ‘v’.

Van zodra ik het woord op het spelbord vormde, riep Sarah: “Oh, maar dat is niet juist… ‘vreet’ schrijf je met een ‘v’! Mammie, je wist dat dit niet juist was!”

Oeps, betrapt!
“Ja maar als ik die ‘w’ er niet voor kan leggen, dan is het een ‘vuil woord’”, gebruikte ik nog als excuus.

Toen antwoordde Sarah: “Het geeft niet mammie, je speelt toch met je persoonlijkheid, leg dan liever dat vuil woord.”
Ik schrok van haar boodschap en keek haar aan. Ze schrok zelf ook van haar eigen woorden. En net op het moment dat onze blikken elkaar kruisten, glimlachten we naar elkaar en speelden we gewoon verder. Ik hoefde geen verdere uitleg en zij hoefde er zeker niets meer aan toe te voegen. Het was duidelijke en klare taal. Ik was betrapt en werd liefdevol begeleid om eerlijk te zijn. Uiteindelijk heb ik na enig nadenken een ander woord gevormd, weliswaar één dat minder punten opbracht.

Kinderen staan enorm open voor de stroom van het universum. Ze kunnen wijze en zinnige dingen zeggen en ze wijzen je als volwassene wel eens op je integriteit. Net zoals bij mij nu.
Sommige mensen noemen dit fenomeen ‘channelen’. Voor anderen is dit gewoon een deel van hun leven en volstrekt normaal. Het is een vorm van communicatie met het universum waarbij je eigen kanaal of lichtbuis wijd openstaat voor de "life force energy" of "prana". Misschien is het je zelf ook ooit al eens overkomen dat je iets zei en tegelijk verbaasd dacht: “hé, dit komt niet van mij” of “wat zeg ik nu”. Eigenlijk ben je op dat moment in contact met je hoogste creatieve energie. En tijdens ons spelletje ‘scrabble’ kreeg Sarah een kort sms’je van het universum… waarvan de inhoud klare taal was.

Bij deze kinderen kan je niet eens iets doen wat indruist tegen deze universele wetten. Zelfs niet bij een gewoon simpel spelletje. Ooit komt ze het op één of andere manier toch te weten en dan zal ze mij hierover de les wel spellen. Niet dat Sarah het thuis voor het zeggen heeft maar als je kind een terechte opmerking geeft en op zich ook gelijk heeft, dan word je daar toch wel even stil van, niet ?


Het contact met je werkelijke ziel, met wie je echt bent, komt als je het spel … van de persoonlijkheid… eerlijk speelt. Deze kinderen kunnen enorm goed de vinger in de wonde leggen van jouw persoonlijkheid. Of je dat nu leuk vindt of niet. En het is jouw keuze of je dit ziet als … een probleem of als … een geschenk.


lazuli-groetjes
Eva storm
 http://www.lazulicoaching.com

vrijdag 7 mei 2010

Judith Orloff

 http://www.greatertalent.com/backend/speakers/422/Orloff,%20Judith.jpg
Gisteren heb ik op mijn Engelstalige blog een bespreking geplaatst over het boek Emotional Freedom van Judith Orloff.

Judith Orloff is psychiater en is als hoogleraar verbonden aan UCLA. Zij heeft verschillende publicaties op haar naam staan, geeft regelmatig lezingen, ook buiten de Verenigde Staten, en heeft bijdragen geleverd aan verschillende televisieprogramma’s, waaronder The Oprah Winfrey Show.
http://static.managementboek.nl/boeken/9789021546360-150.jpg
Ik kreeg de reactie of het boek ook in het Nederlands verkrijgbaar is.  Absoluut!  

In het Nederlands noemt het: Emotionele Vrijheid - Uitgegeven bij Servire - ISBN-13: 9789021546360



Op de site Ascensie.nl kwam ik volgend artikel tegen dat ik graag met je deel.

Subtiele werelden:
Judith Orloff over subtiele zelfverdediging tegen energievampiers
Judith Orloff worstelde tijdens haar leven met haar buitengewone overgevoeligheid.
Energetisch gesproken behoort ze tot het type mens dat ze intuitive empaths noemt: intuïtieve invoelers.  Zulke mensen voelen energie niet alleen aan, maar hebben de neiging om storende de energiën om hen heen te absorberen, en vitale energie kwijt te raken aan energievampiers.
 
De volgende fragmenten en samenvattingen komen uit een interview met Judith,
Conscious Media Network, april 2008.
 
Ben jij een intuïtieve invoeler?
Beantwoord de volgende vragen:
Ben je jouw leven lang al overgevoelig geweest?
Zoek je de eenzaamheid op om weer bij te tanken, als je onder de mensen bent geweest?
Heb je de neiging om te veel te eten als je met veel negatieve energie wordt geconfronteerd?
Ben je graag alleen?

Als je veel van deze vragen met ja hebt beantwoord, ben je een invoeler.
Je hebt de neiging energie van anderen te absorberen.
Invoelen is okee, maar al die energie opnemen niet!
Wat kan je hier aan doen?


Advies aan invoelers
Je moet niet leren om een dikkere huid te krijgen, zoals vaak wordt geadviseerd, of om er maar tegen te kunnen, je te vermannen, sterk te zijn, niet meer te voelen. Dat advies komt meestal van mensen die het probleem niet kennen dat ze ongewenste energie van anderen absorberen. Veel intuitieve invoelers krijgen diagnoses zoals chronische vermoeidheid, fybromyalgie, Prikkelbare Darm Syndroom (Irritable Bowel Syndrome). Deze klachten zijn het gevolg van het feit dat ze zo veel storende energie opnemen.

Tip 1: Meet jouw energieniveau na ontmoetingen met mensen.
Stel vast of jouw energieniveau na een gesprek, ontmoeting, contact met wie dan ook gelijk blijft, omhoog is gegaan of gedaald is. Dit doe je met behulp van je lichaamsintuïtie en het is niet moeilijk voor invoelers. Je kunt ook het effect van een plaats of omgeving op jouw energieniveau meten.

Als jouw energie niet past bij die van een ander, dan heb jij last van zo'n ontmoeting. Onthoud dat en trek er je conclusies uit. Laat je niet ompraten door mensen die jouw probleem op energetisch niveau helemaal niet herkennen. Wanneer je een vrouw bent kan het zijn dat je een hele charmante man ontmoet. Je vermaakt je uitstekend in zijn gezelschap, maar na afloop ben je doodmoe en heb je de neiging om een dutje te gaan doen. Trouw dan nooit met deze man! Onthoud dit effect. Noteer het. Trek er je conclusies uit.

Het advies lijkt simpel, maar invoelers worden omgeven door mensen die hen vaak ompraten om hun gevoel te negeren. Bovendien hebben ze zichzelf vaak niet getraind om hun energetische reacties op anderen zwaar mee te laten wegen in keuzes binnen relaties en groepen.


Energievampier: de drama queen
Tip 2: leer bewust om te gaan met energievampiers.

Een energievampier zuigt jouw vitale energie op. Er lopen verschillende types rond, elk met hun eigen tactieken, maar het effect dat ze op jou hebben is goed merkbaar. Je wordt moe, slaperig, of misschien zelfs ziek als je er een hebt ontmoet. Gevoelige mensen kunnen hartkloppingen krijgen, hun maag draait zich om in hun aanwezigheid; er zijn veel meer fysieke symptomen mogelijk.

Een bekend type energiezuiger is de drama queen.
Dit kan een vrouw maar ook een man zijn, die steeds van alles overkomt, die constant de aandacht probeert te trekken met zijn of haar verhalen. Vraag NOOIT aan zo iemand hoe het met hem gaat. Geef hem geen energie, blijf rustig en gecentreerd. Pas meteen jouw lichaamstaal aan in aanwezigheid van deze zuigwurm: kijk hem niet recht in de ogen alsof je interesse zou hebben in zijn verhalen, Kruis jouw armen en als je zit ook je benen, om jouw energie af te schermen. Richt jouw aandacht demonstratief op iets anders in je omgeving: papieren op je bureau, een glas of kopje op de tafel, etc. Zo straal je de taal uit dat je jouw energie niet vermengt met die van de ander.

Houd je toon vriendelijk maar beslist; Wees rustig en reageer niet op wat hij zegt. Drama queens voeden zich met de energie uit emotionele reacties. Dus als je boos wordt, of geïrriteerd raakt, of gefrustreerd, dan geef je hen wat ze willen. Je voedt hen. Dus: blanco, neutraal reageren!


Energievampier: de control freak
Als dit type jouw baas is, dan kan je een probleem hebben. Het is energetisch niet mogelijk om een control freak zelf onder controle te krijgen. Vaak zijn het narcisten, die alleen maar met zichzelf bezig zijn. Kenmerkend voor hen is dat ze zich helemaal niet kunnen inleven in een ander, of naar de wereld kunnen kijken door de ogen van een ander - wat een invoeler juist zo goed kan. Narcistische control freaks kunnen heel charmant zijn, zolang als ze het gevoel hebben dat je met hen mee gaat. Zo niet, dan kunnen ze zich tegen je keren. Maar ze zoeken meestal wel zwakke slachtoffers uit. Als jij voor jezelf durft op te komen en zelfvertrouwen uitstraalt, laten ze je wel met rust.

Judith Orloff zegt dat je dit type moet herkennen en vervolgens moet leren jouw taal (lichaamstaal, spreektaal) aan te passen in communicatie met zo'n energievampier. Begrijp dat hij of zij zich niet in jou kan inleven. Wil je bijvoorbeeld andere werktijden, gebruik dan geen argumenten die voor jou als invoeler belangrijk zijn: "dan kan ik wat vaker bij mijn kinderen zijn". Gebruik een economisch, financieel argument: "dat levert tijdwinst/andere winst op".


Healers en overgewicht
Veel healers hebben te kampen met overgewicht. Vet en massa rond je lichaam hebben inderdaad wel wat beschermende eigenschappen, maar als methode om je te beschermen tegen overmatige absorptie van negatieve energie is dit een zeer ongezonde oplossing. Er zijn zelfs healers die beweren dat ze hun overgewicht nodig hebben voor de transformatie van de energieën die ze van hun cliënten overnemen. Zulke healers nemen doelbewust de pijn, de storende vibraties van anderen op om die binnen hun energiesysteem te filteren of te transformeren. Judith raadt dit ten sterkste af. Je kunt bepaalde vibraties helpen geleiden, zonder ze zelf op te nemen. Die intentie moet je dan ook hebben.


Ademhaling
Een simpel maar zeer effectief advies, wanneer je veel negatieve energie om je heen en door je heen voelt: haal adem en blijf goed adem halen! Veel gevoeligen geven gehoor aan de angstreacties van hun lichaam, en gaan oppervlakkig ademhalen. Zo word je steeds angstiger.

Als iemand jou uitscheldt, ergert, jou kwaad maakt etc, begin dan meteen met zo bewust mogelijk adem te halen, om de negatieve energie uit jouw subtiele energiesysteem te filteren.

Reageer niet op die persoon of situatie, dat kost jou altijd energie. Wanneer je je afvraagt wat je moet doen, doe je dat vanuit kalmte en rust, wanneer je gecentreerd bent.


Water en meditatie
Een andere methode om van negatieve energie af te komen is om je handen te wassen. Neem een douche of bad, ga zwemmen, zelfs het drinken van water helpt! Als je in een restaurant of cafe bent, ga naar de wc en spoel je handen en armen onder de kraan. Het werkt meteen.

Neem dan meteen even de tijd om jezelf te hervinden. Mediteer met het doel jezelf energetisch te ontwarren, terug te halen wat van jou is. Je kunt dan meteen helderder denken en beter besluiten wat je het beste kunt doen.


Over energie
Negatieve energie probeert jou in zijn greep te krijgen. Het kan jou achtervolgen en proberen zich aan jou op te dringen. Energieverlies vindt door negatieve emoties plaats.

Positieve energie gedraagt zich heel anders. Het dringt zich niet op, je maakt er verbinding mee en ervaart het direct, maar dan op een rustige manier.

Als mensen leren hun negatieve emoties te transformeren, - en dat zijn vaardigheden die je kunt leren - ontstaat heuse emotionele vrijheid.

donderdag 6 mei 2010

Hooggevoelige kinderen en zintuiglijke waarnemingen


http://www.medicalfacts.nl/wp-content/uploads/2009/06/jeuk.jpg
Als een hooggevoelig kind lekker in zijn/haar vel zit is het een kind dat harmonie en vrede uitstraalt. Het voelt maar al te goed aan hoe anderen zich voelen en het kan op een liefdevolle manier aan anderen dat extra's geven waar op dat moment behoefte aan is.

Een hooggevoelig kind is gevoeliger dan de meeste kinderen. De zintuiglijke waarneming is gevoeliger. Het kind neemt meer waar, voelt meer intens en kan veelal minder aan.


Wat is een zintuiglijke waarneming?

Elk moment van de dag doen we indrukken op Dit gebeurt via de zintuigen. Het horen, het zien, de reuk, de smaak en de tastzin behoren hiertoe. Veel van deze zintuigen zijn bij een hooggevoelig kind gevoeliger. Dat houdt in dat:
  • het geluid dieper doordringt bij het kind. De muziek of de tv staan al snel te hard aan. Hoge of lage geluiden kunnen snel te veel zijn. Een kind kan door geluid dan heel makkelijk wakker worden.
    Een hooggevoelig kind kan in de klas bijv. moeilijk het gefluister langs zich heen laten gaan omdat het al snel hoort wat er gezegd wordt. Het kind wordt daardoor snel afgeleid en kan de aandacht niet meer bij de les houden. Dan is er sprake van een concentratiestoornis.
    Als uw kind gevoelig is voor geluid is het belangrijk dat er geen onnodig lawaai in huis is. Laat de tv of radio niet onnodig aanstaan.
  • een hooggevoelig kind vaak meer details waarneemt. Dit waarnemen kost tijd. Het kind doet er dus langer over om iets tot zich te laten doordringen.
    Een hooggevoelig kind ziet ook veel meer om zich heen. Een onrustige klas waar kinderen mogen rondlopen tijdens het werk kan dan als storend worden ervaren. Ook het "gezellig" werken in groepjes kan dan zeer afleidend zijn.Daarnaast kan fel zonlicht een probleem zijn. Als de zon lekker in de klas schijnt kan het kind helemaal van slag raken. TL buizen kunnen storend zijn. Als uw kind aangeeft last te hebben van (fel) licht kan het raadzaam zijn uw kind een goede zonnebril te geven. Voor jongens is een pet met klep vaak een uitkomst.
    Kleuren hebben grote invloed op een hooggevoelig kind. Het kan dat er kleuren zijn die het kind verafschuwt. Dan wil het kind een truitje van een bepaalde kleur absoluut niet aan hebben. Kleuren die het kind erg aanspreken kunnen een gunstige invloed op het kind hebben.
  • het kind zeer gevoelig is voor geuren. Als ze thuis komen reageren ze op de kooklucht. Of als vader van joggen terug komt reageert het kind op de zweetlucht. De reuk is een zeer fundamenteel zintuig. Dieren kijken met hun neus. Als uw baby begint te huilen als u weggaat kunt u eens proberen een hemd dat u gedragen heeft bij uw kind in het bedje te leggen. Het kan zijn dat uw vertrouwde geur uw kindje rustig maakt.
    Een aangename geur in huis of een geurdoekje kan voor een kind met een sterke geur waarneming prettig zijn.
  • de smaak bijzonder goed is ontwikkeld. Er wordt dan sterk gereageerd op de smaak van het eten. Kieskeurigheid over de ene chips die wel goed is en de andere niet. Zelfs het ene soort water is wel goed en het andere soort niet.
  • de huid zeer gevoelig is. Een trui prikt al gauw. Een broek zit al snel te strak. Een zilveren armband kan al irritatie geven. Zelfs aanraken kan als onprettig worden ervaren.
Als de zintuiglijke waarnemingen zo veel sterker doordringen is het niet verwonderlijk dat een hooggevoelig kind meer rust nodig heeft om ervaringen te verwerken. 

Artikel met dank aan Carli Zantvoort.

maandag 3 mei 2010

Relaxatie aan bureau

Artikel met dank aan Mira van Saia Coaching

Met enige regelmaat nietsdoen, of gewoon even de tijd nemen om stil te staan en om je heen te kijken, is goed voor iedereen. Dat is algemeen bekend. Als je niet of nauwelijks pauzeert of nooit nietsdoet, maak je (meer) fouten. Dit geldt voor mensen die worstelen met hun hooggevoeligheid, maar uiteraard ook voor mensen die daar geen of minder last van hebben.
Ik heb gemerkt dat niet alleen hooggevoelige mensen baat hebben bij onderstaande tips, maar eigenlijk iedereen. Dus doe er je voordeel mee! Heb jij ook bruikbare tips? Mail me ze dan!

http://www.thecentenarian.com/wp-content/uploads/2008/03/50265411.JPG
5 tips om te ontspannen tijdens werktijd:
  1. Doe aan je bureau een oefening met je voeten. Je checkt automatisch hoe het met jou gaat en ontspant intussen even met dit moment voor jezelf. Til je hak wat omhoog en zet je voet weer neer. Laat je tenen omhoog en omlaag ‘krullen’. Voor de uitgebreide oefening, klik hier.
  2. Ga bewust op je bureaustoel zitten. Voel je je billen op de stoel? Voel je de rugleuning? Staan je beide voeten naast elkaar op de grond? Zo nee, ga dan eens bewust zitten. Ga met je billen goed op de stoel zitten, leun lekker naar achteren en zet je voeten goed op de grond neer. Voor de uitgebreide oefening, lees verder op het weblog.
  3. Minimeditatie met behulp van de telefoon; als je merkt dat je de telefoon continue ziet als een verstoorder van je werk, ga ‘m dan als minimeditatiemoment zien. Haal een keer diep adem, ga goed op je stoel zitten en neem met een glimlach op. Na verloop van tijd zal je merken dat je de telefoon associeert met rust in plaats van een stressgevoel.
  4. Maak een lunchwandeling. Een lunchwandeling kan er voor zorgen dat je beter bestand bent tegen de drukte van alledag. Ook als je op een saai en inspiratieloos bedrijventerrein werkt, helpt het je toch om even een blokje rond te gaan. Lees op het blog tips over hoe je kan wandelen in stilte, alleen of met z’n tweeën.
  5. Lummel regelmatig. Zelfstandig werk doen en een lage werkdruk zorgen als vanzelf voor een meer ontspannen gevoel. Heb je (nog) niet die baan met een hoge mate van zelfstandigheid en lage werkdruk, raad ik je aan regelmatig te lummelen en te niksen. Dat is namelijk gezond en een must om ervoor te zorgen dat je uitgerust bent.