vrijdag 12 mei 2017

Hoe ‘vier’ je Moederdag als je mama er niet meer is?



Zondag is het Moederdag. Voor de meesten een dag om mama eens goed vast te pakken of te verrassen met iets leuks. Maar wat als je je mama moet missen? Hoe ‘vier’ je Moederdag zonder moeder? 

In deze periode ontkom je er niet aan: overal word je herinnerd aan Moederdag. In de winkels, op de radio, TV, social media, … Extra pijnlijk als je deze speciale dag moet vieren zonder mama. Op Moederdag herdenk je haar waarschijnlijk op je eigen manier. Met een bloemetje op haar graf, bijvoorbeeld. Toch zijn er nog manieren om haar te vieren, ook al is ze er niet meer bij:

 

Maak haar favoriete gerecht klaar

Je mama had vast wel iets dat ze erg graag lustte, of iets dat ze ontzettend goed kon klaarmaken. Leef je zondag uit in de keuken en maak hetzelfde gerecht klaar. Misschien lukt het je niet helemaal om het zo lekker te bereiden als zij dat deed, maar op die manier is ze er toch een beetje bij.

 

Doe dingen die zij leuk vond

Was je mama gek van een bepaalde stad of van het strand? Maak er een wandeling, met haar in gedachten. Of hield ze van de liedjes van Clouseau of ABBA? Luister op Moederdag naar de muziek die zij leuk vond. En zet desnoods op repeat. Muziek werkt vaak helend.

 

Schrijf haar een brief of gedicht

Ook schrijven werkt therapeutisch en helpt om emoties en gedachten te ordenen of te verwerken. Schrijf een gedicht voor je mama, speciaal voor Moederdag. Of vertel in een brief aan je mama hoe het met je gaat, wat er speelt in je leven, …

 

Nodig familie uit

Feestdagen zijn traditiegetrouw familiedagen. En dat geldt ook voor Moederdag. Nodig familieleden uit. Of haar beste vriendinnen. En vertel samen verhalen of anekdotes over je mama. Samen vind je ongetwijfeld steun in de moeilijke momenten. En vast ook extra plezier in de mooie herinneringen die jullie samen delen en koesteren.

 

Bekijk oude foto’s

Foto’s blijven de beste herinneringen. Haal die oude foto-albums maar boven en doorblader ze. Alleen, samen met je eigen gezin of wat vriendinnen. Het zal je deugd doen om haar te zien op die, soms gekke, foto’s. En om anderen te vertellen over de geweldige mama die ze was.

 

Haal haar favoriete bloemen in huis

Op Moederdag mag je jezelf ook best eens in de watten leggen. En waarom niet met een mooi boeketje van haar lievelingsbloemen? Je fleurt je dag, je huis en jezelf helemaal op met die geurende herinnering aan haar.

 

Steun een goed doel

Doneer aan het goede doel waarin je mama actief was of de organisatie die ze een warm hart toedroeg. Of een ander goed doel dat te maken heeft met haar dood. Een mooi gebaar op ‘haar’ dag, toch?

Bron: libelle.be

woensdag 8 maart 2017

Hooggevoelig en vaak moe? Maak de energie-balans op!

Hooggevoelig-en-vaak-moe

Hoe is het met jouw energie? Ben je aan het einde van de dag doodop? Heb je ’s avonds geen puf voor leuke dingen? In deze tijd van druk, druk, druk en de druk om te willen voldoen of te moeten presteren, ligt energieverlies constant op de loer. Als je te lang zo doorgaat, kun je zelfs opgebrand raken.
Hoe bewaak je je gezondheid en hoe zorg je voor meer energie? Probeer deze oefening. Neem de tijd, plan desnoods een half uur in je agenda, om de balans op maken. De energie-balans.

 

Oefening Energie-balans

Stap 1: zet op een rijtje
Wat heb je nodig: een vel papier en een pen. Maak een lijst van de dingen die je energie kosten. Wat zuigt je leeg? Waar word je moe van? Denk terug aan je werkdag, aan andere situaties. Wie heb je gesproken, wat deed je, wat gebeurde er? Ga terug naar hoe je je voelde. Schrijf zoveel mogelijk punten op.
Stap 2: maak een tweede rijtje
En maak een lijst van dingen die je energie geven. Waar word je blij van? Wanneer ben je in je element, waardoor voel je je opgeladen? Maak ook hier een zo lang mogelijke lijst. Neem de tijd. Ga eventueel terug in de tijd. Waar genoot je vroeger van? Ben je met sommige hobby’s gestopt? Waarom eigenlijk?
Stap 3: en maak nu de balans op
Vergelijk dan beide overzichten. Wat valt op? Hoe is de balans, is de lijst energievreters veel langer dan de lijst energiegevers?
Stap 4: wat kun je concreet veranderen
Bekijk de punten die je energie kosten. Zijn er activiteiten die je kunt stoppen? Situaties waar je anders mee kunt omgaan? En dan de lijst met energiegevers. Doe je voldoende dingen die je voeden, waar je lol in hebt en blij van wordt? Zo nee, hoe zou je er meer in je leven kunnen brengen?
Wordt het tijd om die oude hobby weer op te pakken, of iets creatiefs te gaan doen? Want leuke en creatieve dingen doen, maakt dat je flow kunt ervaren. Of waardoor je gewoon vaker geniet. Ook dat laadt de batterij weer op.

 

Je energie bewaken

Meer puf hebben na een dag werken en je fit voelen is misschien wel vooral een kwestie van anders met je energie omgaan. Een proces van bewustwording. Dat begint met op te houden te blijven doen wat je tot nu toe hebt gedaan, zoals alsmaar doorgaan. Doorbreek dit patroon. Sta af en toe stil, maak tijd voor bezinning. En zet dingen op een rijtje. Want inzicht maakt vrij!
Laat me weten, hoe was het om de energie-balans op te maken, wat heeft het je gebracht?