dinsdag 28 september 2010

Hoogsensitiviteit onthuld en omarmd

Vandaag wil ik een artikel delen dat voor velen misschien 'iets té' spiritueel is.  Maar omdat ik graag een brede kijk op hooggevoeligheid aanbied, vind ik toch dat het hier een plekje verdient.

Het is een artikel door Drs. Bea van Wierst  en werd geplaatst op het Niburu Forum.
 
ntkbabySteeds meer mensen zijn erg gevoelig of zelfs hooggevoelig en reageren heftig op allerlei energieën die ze niet of slecht kunnen verdragen. Meer en meer mensen zijn zo gevoelig dat ze geluiden, kleuren, of vormen waarnemen, die anderen (nog) niet kunnen waarnemen. 

 
Hooggevoelige mensen zijn op Aarde gekomen met een zielegeschiedenis en een energie die vaak fijner is afgestemd dan die van hun omgeving. Als je hooggevoelig bent neem je meer waar, je voelt van alles aan. Je kunt het ook zo zeggen: iedere ziel heeft het vermogen die energie te ervaren die tot zijn of haar beschikking staat, maar bij de één is die meer versluierd dan de ander. 

Je kunt zeggen dat hooggevoeligheid een ontwikkelde energie is. Het is een energie van het hart, een energie die gericht is op verbinding, op begrip en liefde. Hooggevoelige mensen verlangen ernaar een meer harmonieuze vreedzame omgeving te scheppen waarin ze echt kunnen delen met elkaar. Waar je eerlijk en open met elkaar kunnen uitwisselen.
Eigenlijk is het een verlangen naar het paradijs of de Hemel op Aarde. En iets willen doen om de Hemel op Aarde te willen brengen.  

Aan de ene kant neem je waar als een hoogontwikkeld wezen, voel je veel en wil je de ander tot steun zijn - de meeste hooggevoelige mensen zijn natuurlijke helers. Aan de andere kant is veel informatie ongefilterd binnengekomen vanuit de oude energie, informatie die veelal gebaseerd is op angst, op controle houden en macht. Er was iets wat niet mee-resoneerde met jou. Je werd niet helemaal herkend, sterker nog: het belangrijkste deel van jou werd niet herkend in je omgeving. 

Als je voelt dat wat jij te bieden hebt niet ontvangen wordt, dat dit niet goed aankomt, dan grijp je terug op oude stukken in jezelf, zoals bijvoorbeeld het kind in je dat in een soort wanhoop schiet en allerlei maatregelen gaat nemen die je verder van huis brengen. Je gaat dan bijvoorbeeld teveel je best doen voor anderen, teveel verantwoordelijkheid nemen, of jezelf doorlopend beoordelen en bekritiseren.
“Het zal wel aan mij liggen, ik ben niet goed genoeg, ik moet mij aanpassen”, en zo zie je dat je het mooiste stuk in jezelf dan eigenlijk te grabbel gooit. Vervolgens voel je je slecht over jezelf, en ook leeg en uitgeput. Want als je niet jezelf mag zijn, in dat gevoelige stuk wat zo bij je hoort, in die hoger ontwikkelde energie, wat moet je dan? 

Dat is de kunst van het hooggevoelig zijn hier en nu op Aarde: dat je werkelijk bij jezelf kunt zijn en je je (naast verbinden) ook totaal kunt losmaken van je omgeving. En daarmee bedoelen we vooral losmaken van de oude energie in je omgeving die nog mee-vibreert op angst en controle. 


Hoogsensitieve mensen zijn pioniers
Het eerste is de gevoeligheid zelf, dus het waarnemen van emoties en stemmingen buiten je. Het tweede ding is: wat doe je daarmee? Hoe reageer je daarop?  

Gevoeligheid wil eigenlijk alleen zeggen dat je veel voelt en waarneemt. Maar dat is het probleem niet. Het probleem is dat je de gevoelens en energieën van anderen niet door je heen kunt laten stromen, maar dat je ze vasthoudt. 

Sterrenkinderen, pas geboren “nieuwetijdskinderen”, maar ook vele 30-ers, zijn als lichtwezens uit andere sterrenstelsels allemaal hier op Aarde geboren als gevoelige kinderen, die meer waarnamen dan hun ouders. Bij veel zit er (een) pijn uit de jeugd, waar je op dat moment als kind niet uitkwam.
Door mee te lijden met je vader of moeder of je familie, lijk je een stuk van hun last op je te nemen en op te lossen, en het was ook vaak de enige manier om aansluiting te vinden met de omgeving. Dus je verlaagde eigenlijk je energetische trilling, om van dienst te kunnen zijn, om een verbinding te maken. 
In heel veel mensen is een soort “helpsyndroom” ontstaan: je voelt de energie van de ander, en automatisch wil je je inzetten voor de ander en gaan helpen. 

Veel mensen hebben naar substituten gezocht als kind, om zich toch een beetje goed te voelen, een beetje veilig te voelen. En daar ligt de werkelijke uitdaging voor alle hooggevoeligen. Om dat stuk uit het verleden, je pijnlichaam (naar Eckhart Tolle) of je innerlijk kind te gaan leren begrijpen en om dat vrij te maken. Dat is namelijk wat nu vaak blokkeert om echt vrij en vreugdevol te genieten van je hooggevoeligheid en van het leven hier op Aarde.

|

Bezoek voor meer actueel nieuws en reacties het Niburu Forum.


woensdag 15 september 2010

Hooggevoeligheid - tips voor meer balans

http://www.victorbos.nl/albums/userpics/schoenendoos/kevers/lieveheersbeestje_gras.jpg

 

Vandaag wil ik graag een artikel met je delen dat Liesbet de Smit mij aanreikte via onze Mannaz Groep op Linked In

Ben jij hooggevoelig? Dan is het soms moeilijk om rustig en gebalanceerd te leven. Ervaringsdeskundige Ilka deelt haar waardevolle tips.
Dit gastartikel is geschreven door Ilka. Ilka is zelf hooggevoelig, en deelt in dit artikel haar tips en ervaringen voor een leven met meer balans.

Herken jij jezelf?

Je bent zelf hooggevoelig of als je even nadenkt, ken je iemand uit je omgeving die hooggevoelig is. Voor zowel een hooggevoelig persoon zelf als voor mensen uit hun directe en indirecte omgeving is het eigenlijk een must om op de hoogte te zijn van het bestaan van hsp.
Zowel voor mezelf als voor mensen uit mijn omgeving is het soms lastig om met mijn gevoeligheid om te gaan. Zo ben ik eerder vermoeid door te veel toegespeelde informatie, te veel mensen in een te kleine ruimte of lawaai om me heen, waardoor ik me regelmatig terug moet trekken om tot mezelf te komen. In alle rust moet ik dan bijtanken, de accu opladen.
Het liefst doe ik dat in mijn eigen omgeving zonder iemand om me heen. Op die manier kan ik alle dingen voor mezelf op een rijtje zetten zodat ik de volgende dag weer met frisse energie kan starten. Door op- en aanmerkingen van mensen uit mijn omgeving heb ik vaak het gevoel dat ik niet word begrepen, hierdoor voel ik me erg onzeker.
Wie zich in dit stukje herkent kan zichzelf testen. Er staat een test op de website hooggevoelig.nl. Ook kun je hier veel informatie vandaan halen over hsp. Start de hooggevoeligheidstest…

De zoektocht naar mijn ware ik

Ik kwam er ongeveer 6 jaar geleden achter dat ik zo’n beetje alle eigenschappen had die een hsp-er maar kan hebben. De zoektocht naar mijn ware ik is begonnen op de dag dat iemand me een stenciltje over hsp overhandigde. Door op internet te zoeken en vervolgens daarover een boek te lezen, van Elaine N. Aron: Hoogsensitieve personen, werd me plotseling veel duidelijk.
Na de eerste grote schrik en verbazing kreeg ik al snel een bepaalde rust over me heen. Vele momenten in mijn leven dacht ik dat ik een geval apart was. Ik maakte me in het verleden veel te druk over het leed van andere mensen omdat ik haarfijn hun emoties oppikte waardoor het ook mijn emoties werden.
Ook dacht ik vaak dat het aan mij lag als iemand anders niet lekker in zijn vel zat. Daarnaast was ik erg gevoelig voor de meningen van andere mensen doordat ik niet in balans was.
Ik liet me vaak manipuleren en intimideren en werd daardoor alleen maar onzekerder en raakte steeds meer vermoeid. Hierdoor werd ik weer erg prikkelbaar en opstandig waardoor ik alleen maar op dat soort momenten voor mezelf kon opkomen.
Ik heb het als een zware periode ervaren, maar als me gevraagd zou worden het nog een keer over te doen zeg ik volmondig “Ja”. Door een aantal aanpassingen te maken is mijn leven er een stuk aangenamer op geworden.
Vele dingen ben ik nu de baas doordat ik er veel over gelezen heb en beter ben gaan luisteren naar mijn gevoel en naar de signalen van mijn lichaam. Nu ben ik blij met mezelf omdat ik mijn hooggevoeligheid en de daarbij behorende eigenschappen heb geaccepteerd waardoor ik beter voor mezelf kan zorgen.

Emoties de baas

Maar hoe word jij je eigen emoties de baas, als alles zo regelrecht bij je binnenkomt? Je krijgt immers niet zomaar een aan- en uitknop op je gevoel. Alles draait om het vinden van de juiste balans voor jou als individu. Wat voor de één overweldigend is geeft de ander juist weer energie.
Zoek uit welke ervaringen jou energie kosten of juist opleveren. Ga niet iedere keer over je eigen grens qua energie, dan neem je het risico om steeds gevoeliger te worden. Luisteren naar je lichaam en voldoende rust in acht nemen, is in eerste instantie het belangrijkst.

7 Tips voor meer balans:

Hieronder vind je zeven tips die je helpen meer balans te vinden als hooggevoelig persoon.
  1. Ten eerste, accepteer dat je hooggevoelig bent. Lees er veel over en ervaar de herkenning, hierdoor voel je je ook minder alleen.
  2. Schaam je niet voor je hooggevoeligheid. Hooggevoelig zijn heeft vele voordelen en daarbij, niemand is perfect.
  3. Maak het bespreekbaar, zeker met je partner en met mensen die van je houden of met mensen waarvoor het belangrijk is om te weten. Bied hen aan om ook het boek te lezen, ook voor hen zullen er veel dingen op zijn plek vallen. Begrip kan voor acceptatie zorgen en acceptatie zorgt voor rust en vrede.
  4. Leer grenzen stellen. Wees eerlijk naar jezelf en naar een ander, jij bepaalt de hoeveelheid prikkels die bij je binnenkomen.
  5. Vraag jezelf af, wanneer je overspoeld raakt door nare gevoelens, waarom jij je zo voelt. Is het wel jouw eigen gevoel of zijn het de emoties van een ander die je binnenlaat?
  6. Luister goed naar de signalen van je lichaam. Heb jij behoefte aan rust? Trek je dan terug. Probeer een manier te vinden om daar gehoor aan te geven. Creëer desnoods een ruimte voor jezelf in huis, als je een druk gezin hebt. Bespreek dit met je partner. Ook hij of zij zal na een tijdje een vrolijker partner zien.
  7. Leer prioriteiten stellen. Ben je al moe en heb je een sociale verplichting waarvan je weet dat die je veel energie gaat kosten, probeer hem te verplaatsen of zeg hem gewoon af. Voel je niet schuldig doordat je de afspraak niet na kunt komen. Afspraken op de lange termijn zijn soms moeilijk om na te komen, omdat je gewoonweg niet in de toekomst kunt kijken. Misschien heb je die week daarvoor wel een ontzettend drukke week gehad door onverwachtse dingen die er op je pad kwamen.

Het vinden en behouden van je eigen balans

Hoe moeilijk het ook is of lijkt, alles draait uiteindelijk om het vinden, en nog belangrijker, het behouden van je eigen balans. Omdat hsp verschillende gradaties kent, is elke ervaring weer anders waardoor je echt zelf een weg moet zien te vinden om goed om te gaan met je gevoeligheid.
Ik hoop dan ook dat het delen van mijn ervaringen jou verder helpt in een wereld die met regelmaat zo overweldigend voelt.
Verder heb ik nog het volgende advies: verwacht niet te veel van jezelf in een te korte tijd wanneer je met jezelf aan het werk gaat. Een groeiproces gaat vaak met twee stapjes vooruit en weer met één stapje terug. Wees geduldig met jezelf en je medemens, ook zij zullen tijd nodig hebben om jou te leren begrijpen.
En vergeet vooral niet: Wees blij met jezelf. Ook jij mag er zijn! Hooggevoeligheid is een mooie karaktereigenschap, als je in balans bent en blijft.

http://www.linkedin.com/news?viewArticle=&articleID=196799775&gid=3197685&type=member&item=29646463&articleURL=http%3A%2F%2Fwww.sochicken.nl%2Fleven%2Fhooggevoeligheid_tips_voor_meer_balans.html%3Futm_source%3Dtwitterfeed%26utm_medium%3Dtwitter&urlhash=GOVT&goback=.gde_3197685_member_29646463