Hooggevoeligheid - tips voor meer balans

http://www.victorbos.nl/albums/userpics/schoenendoos/kevers/lieveheersbeestje_gras.jpg

 

Vandaag wil ik graag een artikel met je delen dat Liesbet de Smit mij aanreikte via onze Mannaz Groep op Linked In

Ben jij hooggevoelig? Dan is het soms moeilijk om rustig en gebalanceerd te leven. Ervaringsdeskundige Ilka deelt haar waardevolle tips.
Dit gastartikel is geschreven door Ilka. Ilka is zelf hooggevoelig, en deelt in dit artikel haar tips en ervaringen voor een leven met meer balans.

Herken jij jezelf?

Je bent zelf hooggevoelig of als je even nadenkt, ken je iemand uit je omgeving die hooggevoelig is. Voor zowel een hooggevoelig persoon zelf als voor mensen uit hun directe en indirecte omgeving is het eigenlijk een must om op de hoogte te zijn van het bestaan van hsp.
Zowel voor mezelf als voor mensen uit mijn omgeving is het soms lastig om met mijn gevoeligheid om te gaan. Zo ben ik eerder vermoeid door te veel toegespeelde informatie, te veel mensen in een te kleine ruimte of lawaai om me heen, waardoor ik me regelmatig terug moet trekken om tot mezelf te komen. In alle rust moet ik dan bijtanken, de accu opladen.
Het liefst doe ik dat in mijn eigen omgeving zonder iemand om me heen. Op die manier kan ik alle dingen voor mezelf op een rijtje zetten zodat ik de volgende dag weer met frisse energie kan starten. Door op- en aanmerkingen van mensen uit mijn omgeving heb ik vaak het gevoel dat ik niet word begrepen, hierdoor voel ik me erg onzeker.
Wie zich in dit stukje herkent kan zichzelf testen. Er staat een test op de website hooggevoelig.nl. Ook kun je hier veel informatie vandaan halen over hsp. Start de hooggevoeligheidstest…

De zoektocht naar mijn ware ik

Ik kwam er ongeveer 6 jaar geleden achter dat ik zo’n beetje alle eigenschappen had die een hsp-er maar kan hebben. De zoektocht naar mijn ware ik is begonnen op de dag dat iemand me een stenciltje over hsp overhandigde. Door op internet te zoeken en vervolgens daarover een boek te lezen, van Elaine N. Aron: Hoogsensitieve personen, werd me plotseling veel duidelijk.
Na de eerste grote schrik en verbazing kreeg ik al snel een bepaalde rust over me heen. Vele momenten in mijn leven dacht ik dat ik een geval apart was. Ik maakte me in het verleden veel te druk over het leed van andere mensen omdat ik haarfijn hun emoties oppikte waardoor het ook mijn emoties werden.
Ook dacht ik vaak dat het aan mij lag als iemand anders niet lekker in zijn vel zat. Daarnaast was ik erg gevoelig voor de meningen van andere mensen doordat ik niet in balans was.
Ik liet me vaak manipuleren en intimideren en werd daardoor alleen maar onzekerder en raakte steeds meer vermoeid. Hierdoor werd ik weer erg prikkelbaar en opstandig waardoor ik alleen maar op dat soort momenten voor mezelf kon opkomen.
Ik heb het als een zware periode ervaren, maar als me gevraagd zou worden het nog een keer over te doen zeg ik volmondig “Ja”. Door een aantal aanpassingen te maken is mijn leven er een stuk aangenamer op geworden.
Vele dingen ben ik nu de baas doordat ik er veel over gelezen heb en beter ben gaan luisteren naar mijn gevoel en naar de signalen van mijn lichaam. Nu ben ik blij met mezelf omdat ik mijn hooggevoeligheid en de daarbij behorende eigenschappen heb geaccepteerd waardoor ik beter voor mezelf kan zorgen.

Emoties de baas

Maar hoe word jij je eigen emoties de baas, als alles zo regelrecht bij je binnenkomt? Je krijgt immers niet zomaar een aan- en uitknop op je gevoel. Alles draait om het vinden van de juiste balans voor jou als individu. Wat voor de één overweldigend is geeft de ander juist weer energie.
Zoek uit welke ervaringen jou energie kosten of juist opleveren. Ga niet iedere keer over je eigen grens qua energie, dan neem je het risico om steeds gevoeliger te worden. Luisteren naar je lichaam en voldoende rust in acht nemen, is in eerste instantie het belangrijkst.

7 Tips voor meer balans:

Hieronder vind je zeven tips die je helpen meer balans te vinden als hooggevoelig persoon.
  1. Ten eerste, accepteer dat je hooggevoelig bent. Lees er veel over en ervaar de herkenning, hierdoor voel je je ook minder alleen.
  2. Schaam je niet voor je hooggevoeligheid. Hooggevoelig zijn heeft vele voordelen en daarbij, niemand is perfect.
  3. Maak het bespreekbaar, zeker met je partner en met mensen die van je houden of met mensen waarvoor het belangrijk is om te weten. Bied hen aan om ook het boek te lezen, ook voor hen zullen er veel dingen op zijn plek vallen. Begrip kan voor acceptatie zorgen en acceptatie zorgt voor rust en vrede.
  4. Leer grenzen stellen. Wees eerlijk naar jezelf en naar een ander, jij bepaalt de hoeveelheid prikkels die bij je binnenkomen.
  5. Vraag jezelf af, wanneer je overspoeld raakt door nare gevoelens, waarom jij je zo voelt. Is het wel jouw eigen gevoel of zijn het de emoties van een ander die je binnenlaat?
  6. Luister goed naar de signalen van je lichaam. Heb jij behoefte aan rust? Trek je dan terug. Probeer een manier te vinden om daar gehoor aan te geven. Creëer desnoods een ruimte voor jezelf in huis, als je een druk gezin hebt. Bespreek dit met je partner. Ook hij of zij zal na een tijdje een vrolijker partner zien.
  7. Leer prioriteiten stellen. Ben je al moe en heb je een sociale verplichting waarvan je weet dat die je veel energie gaat kosten, probeer hem te verplaatsen of zeg hem gewoon af. Voel je niet schuldig doordat je de afspraak niet na kunt komen. Afspraken op de lange termijn zijn soms moeilijk om na te komen, omdat je gewoonweg niet in de toekomst kunt kijken. Misschien heb je die week daarvoor wel een ontzettend drukke week gehad door onverwachtse dingen die er op je pad kwamen.

Het vinden en behouden van je eigen balans

Hoe moeilijk het ook is of lijkt, alles draait uiteindelijk om het vinden, en nog belangrijker, het behouden van je eigen balans. Omdat hsp verschillende gradaties kent, is elke ervaring weer anders waardoor je echt zelf een weg moet zien te vinden om goed om te gaan met je gevoeligheid.
Ik hoop dan ook dat het delen van mijn ervaringen jou verder helpt in een wereld die met regelmaat zo overweldigend voelt.
Verder heb ik nog het volgende advies: verwacht niet te veel van jezelf in een te korte tijd wanneer je met jezelf aan het werk gaat. Een groeiproces gaat vaak met twee stapjes vooruit en weer met één stapje terug. Wees geduldig met jezelf en je medemens, ook zij zullen tijd nodig hebben om jou te leren begrijpen.
En vergeet vooral niet: Wees blij met jezelf. Ook jij mag er zijn! Hooggevoeligheid is een mooie karaktereigenschap, als je in balans bent en blijft.

http://www.linkedin.com/news?viewArticle=&articleID=196799775&gid=3197685&type=member&item=29646463&articleURL=http%3A%2F%2Fwww.sochicken.nl%2Fleven%2Fhooggevoeligheid_tips_voor_meer_balans.html%3Futm_source%3Dtwitterfeed%26utm_medium%3Dtwitter&urlhash=GOVT&goback=.gde_3197685_member_29646463

Reacties

Populaire posts van deze blog

Borderline: “een vastgelopen HSP-er ?”

Vaccinatie - het einde van een mythe

'Als je druk wordt van broccoli, dan eet je dat toch niet?'