Mijn naam is Nina



Mijn naam is Nina en ik hou van de nacht Hoe zal ik verdergaan? Ik kan niet domweg schrijven dat er dit is gebeurd en toen dat en daarna dit en toen weer dat, en dat zo eindeloos doorzeuren. Mijn dagboek moet groeien zoals gedachten groeien, zoals een boom of een beest groeit, zoals het leven zelf groeit. Een boek hoeft toch geen verhaal van a tot z in een rechte lijn te vertellen? 

*** ***
Nina (9) wordt van school gestuurd, omdat ze een opstel met onzinwoorden schrijft. Ze is blij verlost te zijn van school, waar ze gepest wordt omdat klasgenoten haar raar vinden. Thuis krijgt ze les van haar moeder.

Het liefst zit Nina in haar boom, waar ze haar kijk op de wereld en op zichzelf opschrijft in haar dagboek. Als ze de nieuwe buurjongen Michael ziet, wil ze hem leren kennen, maar of ze dat ook durft?

In de ik-vorm verteld vanuit Nina, een eigenzinnig dromerig meisje met een levendige fantasie, maar ook een diepzinnige filosofe met een obsessie voor aparte woorden. Haar dagboek is een mengeling van verhalen, gedichten en woordspelingen, geschreven in creatieve en beeldende taal. Haar moeder is begrip- en liefdevol naar Nina toe.

De diverse lettertypes en -groottes accentueren het speelse taalgebruik. Goede, sfeerbehoudende vertaling. Fascinerend, niet-alledaags verhaal over een niet-alledaags meisje dat langzaam uit haar eigen wereld kruipt om contact te maken met leeftijdsgenoten.

Nina en Michael verschenen eerder in het boek 'De schaduw van Skellig'*. Vanaf ca. 12 jaar.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Borderline: “een vastgelopen HSP-er ?”

Vaccinatie - het einde van een mythe

'Als je druk wordt van broccoli, dan eet je dat toch niet?'