HSP in de Flair

Vandaag deel ik een artikel vanhet blog http://hoogsensitieveblog.wordpress.com

Dat het woord ‘hoogsensitief’ – in de maanden nadat het op deze blog een beetje, euhm nogal stil werd – stilletjesaan vaker valt, kunnen wij HSP’ers natuurlijk enkel toejuichen.  Zelfs mijn favoriete weekblad de Flair heeft er een gans artikel aan gewijd onder de kop “Ik voel, ik voel wat jij niet voelt”.
Het artikel begint met een korte test, die je volledig op de website van HSP Vlaanderen kan terugvinden.
Twee HSP’ers worden aan het woord gelaten over hun ervaringen met HSP, wat zij zelf de voordelen en de nadelen vinden.
De 23-jarige leerkracht Sarah ‘voelt’ het meteen als er iemand in haar omgeving zwanger is. Ze kan niet tegen de stress van op reis gaan naar een onbekende bestemming en schrikt als haar kat plotseling tevoorschijn komt. Voor haar leerlingen heeft ze in de klas een gezellig hoekje gecreëerd waar ze tot rust kunnen komen als ze zich niet goed voelen in de drukte van de klasgroep.
Studente Suzanne heeft een sterk ontwikkelde reukzin en neemt de opmerkingen van andere mensen altijd heel persoonlijk en serieus op. Haar geweten speelt haar vaak parten en van medicijnen en cafeïne krijgt ze allerlei bijwerkingen.
Twee typische HSP’ers dus!

 

Definitie

Flair doet uiteraard ook de moeite om uit te leggen wat HSP is. Quote:
Een hooggevoelig iemand of een hoogsensitief persoon (HSP) is iemand die gevoeliger is voor indrukken en prikkels van de buitenwereld dan de gemiddelde mens. Hij of zij heeft meer tijd nodig om die prikkels te verwerken. Een HSP heeft een sterker ontwikkeld centraal zenuwstelsel en merkt subtiele nuances op in de lichaamstaal en stemming van anderen. Zo iemand is ook gevoeliger voor licht, geuren en geluiden: hij of zij raakt daardoor sneller overprikkeld en krijgt dan de behoefte om zich terug te trekken.
Verderop wordt door pyscholoog Paul Gheskiere benadrukt dat hooggevoeligheid geen ziekte is, maar een karaktereigenschap. Ik kan mij voorstellen dat mensen die vooral het negatieve aan hun hooggevoeligheid zien, het meer als een ziekte beschouwen, maar zelf zie ik het als een gave. Je moet jezelf leren aanvoelen wanneer je genoeg prikkels hebt opgenomen, wanneer het tijd wordt om je terug te trekken en het rustiger aan te doen, vooraleer je helemaal opbrandt. Het voorbeeld van een verlegen HSP’er die wordt aangeraden om een assertiviteitscursus te volgen, spreekt mij onmiddelijk aan. Mensen denken altijd dat ik niets durf, waardoor ik juist meer geneigd ben om mezelf te bewijzen en zo uiteraard sneller overpikkeld raak…
Er zouden 15 tot 20% van de mensen hooggevoelig zijn, maar niet alle psychologen erkennen het… jammer genoeg.

 

Valkuilen

De vier valkuilen die Gheskiere ziet voor hoogsensitieve personen.
  1. Overprikkeld raken
    Trek je op tijd terug, voor je emmertje overloopt. Ontdek je eigen grenzen, voel aan wanneer je even wat tijd en rust voor jezelf nodig hebt.
  2. Met veranderingen worstelen
    HSP’ers hebben een bepaalde regelmaat nodig in hun leven. Nieuwe mensen, nieuwe situaties, is gelijk aan nieuwe prikkels!
  3. In een isolement belanden
    HSP’ers hebben sneller de neiging om zich terug te trekken omdat ze zich in onze drukke maatschappij niet aanvaard voelen. Het is belangrijk om te blijven deelnemen aan het sociale leven.
  4. Je verliezen in emoties van anderen
    We zijn empathisch, wat op zich een goede eigenschap is maar doordat je je het leed van andere mensen, en vooral mensen in je nabije omgeving (te) erg gaat aantrekken, ga je minder met je eigen problemen bezig zijn. Luister naar je lichaam, want genoeg is genoeg! Neem op tijd afstand.

 

Vloek of zegen?

Ik zie mijn hooggevoeligheid nog altijd eerder als een vloek dan een zegen, dat geef ik toe, maar dat is mijn eigen schuld omdat ik mijn grenzen niet ken en dus ook niet kan afbakenen, waardoor op geregelde tijdstippen mijn emmertje overloopt en ik crash, de ene keer al zwaarder dan de andere. Op zo’n moment zou ik wel ‘gewoon normaal’ willen zijn.
Gheskiere somt drie voor- en nadelen op:
Voor: een groot empatisch vermogen
Voor: nauwkeurigheid en creativiteit bij een opdracht
Voor: een zeer goede intuïtie

Na: neiging tot overdrijven en dramatiseren
Na: een gebrek aan assertiviteit en zelfvertrouwen
Na: een te groot perfectionisme, wat tot faalangst kan leiden
Check, check, check…
(Flair 45, 8 november 2011)
Ik vond het leuk om in een vrouwenblaadje getuigenissen van andere HSP’ers te lezen, die dicht bij mijn eigen leefwereld staan. Ik ben blij anders te zijn dan de gemiddelde mens – u toch ook? Maar er is nog veel werk aan de winkel vooraleer ik hooggevoeligheid als een zegen zal bekijken…


Reacties

Populaire posts van deze blog

Borderline: “een vastgelopen HSP-er ?”

Vaccinatie - het einde van een mythe

'Als je druk wordt van broccoli, dan eet je dat toch niet?'