Hooggevoeligheid

Vandaag een blogpost door Roland Danckaert en zijn kijk op hooggevoeligheid.



Veel heb ik geschreven over hooggevoeligheid. Toch is het voor een klein aantal mensen nog steeds niet duidelijk wat hooggevoeligheid nou precies inhoudt. Ik tracht het nogmaals te expliceren.
Hooggevoelige mensen beleven alle prikkels van buitenaf EN inwendig (van binnen) 20.000 maal sterker dan mensen die niet zo sensitief zijn. Emoties, lichamelijke sensaties, verliefdheden, geluid, lawaai, geuren, drukte, kleuren, de lente en vooral het overdadige groen in het voorjaar... Het komt allemaal 20.000 maal zo hard binnen en het maakt allemaal 20.000 keer zoveel indruk. De fysieke, psychosomatische, emotionele en psychische belasting is dus veel en veel hoger dan bij andere schepsels.
Ik vergelijk mezelf als hooggevoelig wezen altijd met een huis waarvan alle ramen en deuren openstaan. Er is nauwelijks isolatie, geluiddemping, bescherming. Alles komt (naar) binnen en ook nog eens 20.000 maal zo hard, zo intens als bij anderen. 
Eigenlijk kun je stellen dat alles 20.000 keer uitvergroot wordt beleefd door het hooggevoelige persoon. Daarom ben ik zo'n angstig persoon. Je gaat voor een bulldozer opzij en je doet je oren dicht als dat monster dichtbij is, terwijl de ander die bulldozer ervaart als een 'vriendelijke' brommobiel.
Misschien kunt u zich voorstellen hoe overweldigend en bedreigend dat kan zijn!
Hooggevoelige mensen merken niet alleen heel veel dingen sneller op, maar ook veel nadrukkelijker. Wat voor een 'normaal' mens een gezellige mensenmassa is, is voor een hooggevoelig individu een kolkende bron van drukte, lawaai, invloeden. Alsof iemand KEIHARD met een hamer op een aambeeld slaat, vlakbij je oren of dat iemand met heel fel licht in je ogen schijnt.
Nog een voorbeeld: als twee mensen ruzie hebben, zullen 'normale' mensen daar niet zo heel veel van merken. Het is wel even lastig en men is op zijn/haar hoede, maar bij een hooggevoelig persoon komt die twist keihard binnen. Hij/zij heeft bijna geen filter en ervaart die ruzie als heel bedreigend.
Dus: een hoogevoelig mens ervaart alles 20.000 maal sterker. De term zegt het al: hooggevoeligheid. En wie gevoelig is, is KWETSBAARDER. Voor alles. Voor pijn (wordt veel intenser beleefd), voor de zenuwen voor een examen (inwendige prikkels van binnenuit), voor bijwerkingen van bijvoorbeeld cafeïne en van medicijnen... Maar dus ook leuke en mooie dingen maken op een hooggevoelig persoon een veel diepere indruk, komen bij een hooggevoelig persoon veel intenser, groter binnen. Daarom kan een hooggevoelig persoon zo opgaan in de schoonheid van muziek of van een schilderij of van een man of vrouw.
Wie het nu nog niet begrijpt, zal het nooit begrijpen. Ik heb mijn best gedaan het helder uit te leggen en wie het nu nog niet kan bevatten, heeft of weinig inlevingsvermogen of kan zich gewoonweg geen levendige voorstelling maken van hoe het is om alles 20.000 keer zo intens te ervaren. Ik ga niet te persoonlijk in op mijn eigen hooggevoeligheid, omdat ik wil schrijven namens alle hooggevoelige mensen. Bovendien ben ik in duizenden blogs transparant genoeg geweest en van die kwetsbaarheid is al talrijke malen misbruik gemaakt. Sommige lezers zitten er continu op te wachten totdat ik me weer helemaal bloot geef en emotioneel leeg loop (want ze genieten van mijn emotionele incontinentie en schaamteloosheid), maar dat beperk ik al een tijdje, ook ter zelfbescherming.
Maar er is nog iets aan de hand met hooggevoelige personen en ook daarover heb ik u al uitgebreid geïnformeerd. Hoogsensitieve personen krijgen subtiele informatie binnen op non-verbaal niveau (noem het gevoel of signalen, noem het heldervoelendheid of helderwetendheid). Daardoor voelt een hooggevoelig persoon meteen de sfeer aan in een gezelschap en wel heel erg scherp. Daardoor weet een hooggevoelig persoon sneller dat/of iemand liegt. Om maar een van de miljarden voorbeeldjes te noemen. U moet ook zelf nadenken. Ik serveer u niet alles kant en klaar op een gouden dienblad
Wat is nou de moeilijkheid van hooggevoeligheid? Kunt u het antwoord niet zelf bedenken? 

Om er mee om te gaan natuurlijk! Want het is niet niks als je alles heel erg intens ervaart, als je geen filter hebt en als je voortdurend informatie binnenkrijgt als een soort ruis op de lijn.
Hoogevoelige mensen zijn niet zelden heel erg emotioneel en sentimenteel, zachtaardig, vriendelijk, teruggetrokken, op zichzelf, bescheiden en bovendien denken ze heel erg veel en diep na over leven en dood. Ze zitten dan ook heel erg in hun hoofd en ze worden werkelijk overstelpt door inspiratie waardoor ze een aanslag kunnen plegen op hun eigen energiehuishouding. Burn-outs liggen op de loer!
Hooggevoelige mensen zijn in elk geval diepzinniger dan 'gewone' mensen. Let wel: ik schrijf niet dat hooggevoelige wezens - ook dieren kunnen hooggevoelig zijn, veel dieren ZIJN het zowaar - betere mensen zijn. Er zitten net zo goed egoïsten, materialisten, leugenaars en klootzakken tussen. 
Maar ze hebben wel een apart karakter, een ander/fijngevoeliger zenuwgestel dan 'normale' mensen. Hooggevoelige mensen hebben zoals ieder ander hun zwakheden en hun talenten, hun waarde. Echter, de maatschappij is juist ingesteld op extraverte, spontane, harde mensen die het harde spel vol concurrentie en ellebogenwerk graag spelen. Dat maakt het voor hooggevoelige mensen nog eens lastiger om te functioneren en om voor vol te worden aangezien.
Voorlopig denk ik dat ik het laatste woord over hooggevoeligheid heb geschreven. Voor wie meer wil weten over emotionele intelligentie oftewel hooggevoeligheid verwijs ik naar de boeken van de Amerikaanse psychologe Elaine N. Aron.
En ik denk dat ikzelf al die blogjaren openhartig genoeg ben geweest om voor u in te kunnen schatten en te weten wat hooggevoeligheid voor mij betekent, hoe ik ermee omga en welke moeilijkheden ik in mijn leven tegen ben gekomen en nog steeds het hoofd moet bieden. Als u dat weet, kunt u zich vast en zeker inbeelden hoe het is voor mij om met die dilemma's te worstelen, terwijl ik hooggevoelig ben. 

Wie eerdere blog postings wil lezen kan terecht op het blog van Roland: http://rolanddanckaert.bloggertje.nl/

Reacties

Populaire posts van deze blog

Borderline: “een vastgelopen HSP-er ?”

Vaccinatie - het einde van een mythe

'Als je druk wordt van broccoli, dan eet je dat toch niet?'