maandag 12 april 2010

konzonkwensies


http://turboton.web-log.nl/Tuin2007/Kip_3771.JPG

Vandaag wil ik een artikel met je delen van Eva Storm van Lazuli Coaching.  Eva is partner van Peter De Meyer en moeder van Sarah, een hoogbewust en sensitief kind.  Even is oprichtster & bezieler van vzw lazuli-wijs.  Ze schrijft regelmatig nieuwsbrieven over opvoeding “anders” bekeken. 
Redactioneel artikel© door Eva Storm op 11-04-2010
Ik heb een afspraak voor een gezinscoaching met Anne, moeder van Melani en Noé. Anne is een alleenstaande ouder en wenst haar 2 kinderen op een andere manier te begeleiden. In de gezinscoaching gaan we aan de slag met het aanleren van verantwoordelijkheden. Eén van de afspraken is : het kippenhok kuisen en de kippen dagelijks eten geven. Het houden van dieren is ideaal om kinderen verantwoordelijkheid aan te leren, want huisdieren zijn afhankelijk van de gezinsleden op gebied van voeding en onderhoud. Zo had Anne een afspraak met haar kinderen, dat ze om beurt wekelijks het kippenhok zouden opkuisen want elk kind heeft een kip als huisdier. Wanneer de afspraak niet nagekomen wordt, is er een gevolg zijn dat "op voorhand" afgesproken is met de kinderen. 

De manier waarop je spreekt geeft je innerlijke realiteit weer. Dus wanneer we op een hoger niveau met mekaar wensen samen te leven, is één van manieren om duidelijke taal te spreken tegen de kinderen. Het maken van afspraken is een duidelijke taal. Iedereen van het gezin is op de hoogte van de afspraak en het geldt voor iedereen (jong of oud). Het maken van afspraken houdt in dat het gezin "samen" een keuze maakt... en elke keuze, impliceert een gevolg. In dit geval is de keuze : elk een kip houden, het gevolg : ervoor zorgen.

Kinderen vinden het "eerlijk" als ze net zoals volwassenen behandeld worden en wanneer ze verantwoordelijkheden krijgen op hun niveau en dezelfde gevolgen kunnen ervaren als volwassen. Het gevolg hiervan is dat ze meer "aanwezig" zijn in het gezinsleven. 

Het woord "straffen" kan dus niet meer gebruikt worden... het heeft immers een lage trilling. Het woord "consequentie of gevolg" heeft een hogere trilling en kan je uitspreken tegen een kind vanaf ze zelf leren spreken. Test het zelf maar uit... je zal zien dat kinderen op jonge leeftijd het woord misschien niet met het verstand kunnen begrijpen, maar vanuit het gevoel en de ervaring hebben ze héél vlug door wat je ermee bedoeld.

Zo had Melani op een dag gezegd tegen haar moeder : "Mama, ik vind dat wel lastig dat er overal konzonkwensies aan zijn".

En dat is ook zo, ze heeft gelijk, maar tegelijk ziet ze nu duidelijk hoe het leven in mekaar zit. Hoe vroeger we hier leren mee omgaan, hoe meer vrijheid we ervaren om keuzes te maken of te herzien zodat het leven in de stroom is. Kinderen opvoeden en ik gebruik liever "kinderen begeleiden" is geen gemakkelijke taak. Elke investering IN TIJD die je doet om je kind te begeleiden, zal je tijd-winst opleveren op latere leeftijd... en zeker in de pubertijd. Daarnaast is Melani nu voor Anne een wandelende alarmbel want meestal zijn kinderen zeer integer en gaan ze jou als ouder bijsturen in het maken van keuzes. Voor de ouder is de consequentie... dat je zelf "consequent" moet zijn in al je beslissingen... niet gemakkelijk maar wel leer-rijk !

Soms is de ouder de coach en soms het kind. Het is een kwestie van luisteren en open staan voor ... nieuwe mogelijkheden. Ik vind het geweldig hoe Anne nu met haar kinderen omgaat en vooral hoe Melani er "bewust" mee omgaat. Ze is nog maar 8 jaar. Ze vindt het niet gemakkelijk, maar het leven zelf zal nu anders, misschien wel eerlijker ervaren worden. En wie weet, op een dag zal ze op haar beurt haar omgeving (zoals andere kinderen) gaan beïnvloeden en uitleggen wat "konzonkwensies" zijn. 

Je weet nooit ... hoever een verandering kan gaan !
lazuli-groetjes
Eva storm

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen