vrijdag 9 april 2010

Je werkplek

http://epicself.com/wp-content/uploads/2008/03/zen.jpg

Vandaag enkele tips van Mira over de werkplek.

Je collega’s weten waarschijnlijk niet wat hooggevoeligheid betekent, dus gebruik die term niet meteen als je je collega’s wilt inlichten. Voor je het weet zit je in een hokje waar je niet in wil zitten. Voor jou is het begrip waarschijnlijk ladingdekkend; voor anderen niet.

Gebruik het woord “sensitief” of “sensitiviteit”. Ook woorden als “gevoelig” en “gevoelsmens” zijn termen die men wel weet te plaatsen. Maak het niet te zwaar en benadruk je hooggevoeligheid als kwaliteit.

Alleen jij weet welke zaken er eventueel veranderd kunnen worden om je goed/beter op je (werk)plek te voelen. Bespreek je wensen met je (naaste) collega’s. Aangezien zo’n 20% van de bevolking hooggevoeligheid als eigenschap bezit, bestaat er een grote kans dat er onder je collega’s gelijkgestemden zijn.

Denk aan alle zaken die jou helpen om de dag zo goed en rustig mogelijk door te komen. Met rustig bedoel ik; met een minimum aan prikkels van buitenaf die je kunnen storen – zeker als je werk doet dat veel aandacht en energie van je vraagt.

Kijk eens naar de stand van je bureau, de lichtval in de ruimte, omgevingsgeluiden etc.
Gaan je collega’s altijd aan jouw bureau overleggen? Vraag ze het elders te doen.
Is de ruimte vaak bedompt? Regel dat er een raam open kan.

Een tip met betrekking tot de telefoon; als je merkt dat je de telefoon continue ziet als een verstoorder van je werk, probeer het dan als minimeditatiemoment te zien. Haal een keer diep adem, ga goed op je stoel zitten en neem dan pas op. Na verloop van tijd zal je merken dat je de telefoon associeert met rust in plaats van een stressgevoel.

Het is eigenlijk een open deur, maar zo lang jij niet aangeeft wat je wel en niet nodig hebt, zal niemand dat voor je regelen. Tenzij je een heel sensitieve collega hebt natuurlijk! :-)

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen