Scholen kunnen niet meer om de NIEUWE KINDEREN heen
Vandaag deel ik graag een blog artikel van Mireille van Rijn van haar blog via haar website: http://www.nieuwetijdskind.com/

Steeds meer nieuwetijds-kinderen laten zich zien
Steeds
 meer nieuwetijds-kinderen laten zich zien en pikken het niet meer. De 
nieuwe kinderen spiegelen omgeving door ‘ander gedrag’, anders denken 
en vooral anders handelen. Als nieuwetijdskind, spiritueel medium en 
moeder van een nieuwetijdskind mocht ik een deur openen. In 
oudergesprekken kwam naar boven dat het ook de school is opgevallen dat 
mijn kind toch iets anders is dan gemiddeld. Als ‘nieuwetijdsmama’ kon 
ik uitleggen wat er werkelijk met mijn kind en anderen kinderen aan de 
hand is. Ze zijn allemaal zo verschillend en toch hebben ze zoveel 
overeenkomsten dat je soms de verbanden over het hoofd ziet. Wij moeten 
ontwaken.
Naar aanleiding van gesprekken met leerkrachten en met andere ouders
 en in samenspraak met school is het idee gekomen om informatie te 
verschaffen door mid-del van een informatieavond/workshop. Dit werd 
georganiseerd op de scholen in mijn woonplaats. De avonden waren 
succesvol. Ouders
 zitten vaak met hun handen in het haar. Het zijn nog geen bespreekbare 
onderwerpen op een consultatiebureau of bij de huisarts. Waar kunnen 
zij terecht? Her en der neem ik in dit artikel als voorbeeld ‘mijn 
innerlijk kind’ om u een dieper en beeld en beleving te kunnen bieden 
van wie deze kinderen kunnen zijn. Mijn hart opent zich en voelt 
gloeiend aan om u een tipje van deze beleving te mogen bieden, zodat ook
 uw hart hiervan zal mogen openen.
Veel voorkomende herkenningspunten
Als
 ik met leerkrachten spreek over de bijzonder pure en vaak al wijze 
kinderen, komt er duidelijk naar voren dat sommige kinderen letterlijk 
zo bij je naar binnen kijken. Ouders komen ook met thema’s als: mijn 
kind ziet overledenen en praat er mee. Kinderen kunnen hun ouders met 
een mond vol tanden laten staan door ‘eigen-wijze’ opmerkingen. Ze 
stellen vragen en daar volgen weer diepere vragen op. Vooral het waarom 
van het waarom willen weten. Zij zeer gevoelig en kunnen emotioneel 
reageren. Discalculie, dyslexie,
 zijn ook voorkomende kenmerken bij nieuwetijdskinderen. Dit is geen 
beperking maar een gave. Het intellect van een dislect functioneert net 
even anders. Het neemt de dingen anders waar, maar is daarom niet minder
 waardevol. Het zijn beelddenkers. ADHD wordt snel verward met een kind
 dat alleen maar hoogsensitief is maar niet erkend. De diagnose is vaak 
te snel gesteld. Let dus goed op of het kind echt ADHD heeft of dat het 
wellicht veel trekjes van een hoogsensitief kind heeft. Daarnaast zijn 
er veel simpele trucjes om ADHD kinderen rustiger en geconcentreerder te
 kunnen laten werken. Wat ik opmerkte uit een gesprek en ook werkelijk 
voel bij verschillende leerkrachten en als heel belangrijk aan wil 
tippen, is dat een leerkracht naast hetgeen er als leerkracht is geleerd
 en wordt geacht, er naar het gevoel geluisterd mag worden.
De 
nieuwe kinderen zeggen rake dingen op een zeer confronterende manier. Ze
 doorzien veel. Vaak hebben zij een bredere interesse dan gemiddeld en 
gaan zij in hun beleving diep op dingen in. Ze gaan  meer in de stof op.
 Ze hebben ook sterk de behoefte aan diepere en bredere uitleg over de 
stof. Ook kunnen ze juist erg in zichzelf zijn, of enorm aanhankelijk 
zijn. Tenminste, als ze zich eenmaal veilig voelen. Het mooie is dat de 
nieuwe kinderen vaak zelf met slimme en eigenlijk simpele, logische 
oplossingen komen. ‘Nee’ is een woord dat ze niet graag horen. Deze 
kinderen denken in mogelijkheden, niet in beperkingen. Ze zijn erg 
gevoelig voor emoties die anderen om zich heen hebben en reageren 
hierop alsof het eigen emoties zijn. Zij weten nog niet dat dit de 
emoties van anderen zijn. Zij voelen feilloos sferen aan. U kent het 
wel: u loopt een kamer binnen lopen met een bepaalde stemming. U voelt 
zich erg prettig en u loopt de ruimte binnen, proeft de sfeer en wordt 
daarin meegenomen. U kunt daardoor heel onrustig worden, of juist heel 
blij. U kunt feilloos aanvoelen of er bijvoorbeeld net ruzie is geweest 
in de ruimte, want het is maar net welke stemming er hangt. Hierdoor 
kunt u het ene moment nog heel vrolijk zijn en ineens omslaan naar 
neerslachtigheid of juist heel vrolijk in de stemming (energie) 
meegaan. Kinderen die hoogsensitief zijn, hebben dit vele malen 
sterker. Sterker dan onze sensitieve beleving. Hun frequentie is 
verfijnder afgesteld. Hun sensoren zijn zo sterk ontwikkelt, daar hebben
 wij volwassen geen echt idee van. Als medium en hoogsensitief persoon 
heb dat zelfs niet. Wel heb ik een diep vermoeden en zielsherinnering 
vanuit mijn ‘zielsbibliotheek’.
Huilbaby’s zijn vaak een 
teken van een supersensitief kind. Zij reageren op bijna iedere 
verandering en stemming van ouders en omgeving. Deze baby’s willen 
vastgehouden worden, tegen je aan zitten. Inbakeren lijkt dan een 
oplossing, of het kind in een draagdoek tegen je lichaam dragen. Ook kun
 je een hangmat in de box maken en het kind ingebakerd erin leggen. Ze 
willen je geur bij zich hebben. Dus een (schoon) gedragen t- shirt doet 
ook wonderen. De ontwikkeling van baby naar peuter naar kleuter, 
enzovoort, verloopt in een versneld proces. Ze kunnen in zeer korte 
tijd, kruipen, lopen en praten en hebben bijvoorbeeld heel vroeg al een 
grote en brede woordenschat. Maar ook van hun zinsbouw kunnen we 
versteld staan. Of van andere bijzonder opvallende talenten. Mijn 
generatie en de generaties voor mij zijn de voorlopers en pioniers van 
de nieuwe kinderen. Het kan ook niet anders. Hoe zouden openingen 
gecreëerd kunnen worden voor de nieuwe kinderen, hoe kunnen zij begrepen
 en erkend worden, als er geen voorlopers met die ervaringen zijn 
geweest?
Voorbeeld van mijn eigen innerlijk kind
Om
 u levende voorbeelden te geven van wat er in een nieuw kind om kan 
gaan, geef ik u een voorbeeld uit mijn eigen ervaring. Ik was een 
dromer met duim in de mond. Ik vond school tot wat nu groep 3 heet, wel 
aardig. Daar was het onderwijs voor een deel spelend, er was een lichte 
vrijheid. Maar alras moest ik een structuur in. Ik voelde mij van mijn 
vrijheid beroofd. Ik wilde spelen, buiten zijn, het echte avontuur 
beleven. Ik vond het zonde van mijn tijd en vroeg mij af waarom school 
bestond, wat de functie van school moest zijn. In groep 4 werden wij in 
groepjes geclassificeerd. In groep 1 waren de leerlingen die, zoals het 
genoemd werd, ‘zwakker’ waren. Groep 2 was ‘gemiddeld’ en in groep 3 
zaten de ‘toppertjes’. Ik hoorde net niet bij groepje 3. Balen als kind,
 want we willen allemaal graag presteren en iemand zijn. Tenminste, 
‘hsp-ertjes’ (hoog sensitieve persoontjes) hebben sterkere behoefte aan
 erkenning. Ze hebben duidelijk een eigen wil en weten hun eigen weg. 
Dat weten we nu. Wat deed de leerkracht van mijn groep? Zij gaf de 
meeste aandacht aan groep 3, althans zo was mijn beleving. Wat deed ik 
als hoog sensitief kind, dat zag hoe iets in elkaar stak en die 
waarheden en niet waarheden zag? Ik dacht bij mezelf: als dat spelletje 
zo werkt, doe ik er niet meer aan mee! Bekijk het maar!
Dislecten zijn beelddenkers
Als
 kind besefte ik niet wat de consequenties hiervan zouden kunnen zijn. 
Jammer, dat ik op die leeftijd nog niet kon verwoorden hoe ik dit 
beleefde. Maar zo werkt het brein van een jonge hsp-er. Vooral jammer 
was dat de leerkracht, de school en ouders dit niet wisten of in de 
gaten had-den dat mijn gedrag een stil protest was. Zo borduurde ik in 
mijn eigen wereld door op de vraag van mijn leventje: wat doe ik hier? 
De les was veel te uitgebreid, er was herhaling na herhaling. Het was 
saai en ik hield de concentratie niet vast en droomde steeds verder weg.

Roep om herkenning
De nieuwe kinderen vertellen vanuit met hun gedrag in reacties naar jou waar jij in zit of mee zit en hoe jij in je vel zit, de kunst is dan om dit te kunnen en durven spiegelen. Zij spreken als oude wijze mensen. Zij vervelen zich snel in de lessen. De lessen gaan voor hen te langzaam, ze zijn snel toe aan nieuwe stof en vooral uitdagingen. Veel van deze kinderen zijn hoogintelligent, zij dit niet is wat wij hoogbegaafd noemen. Wat ook weer niet wil zeggen dat als een kind hoogbegaafd is, het geen nieuwetijdskind is. Met hoogintelligent wordt bedoeld dat de intelligentie een vorm heeft die je niet standaard voor ogen hebt. Haal het talent op speelse wijze naar boven, bekijk welke talenten het kind heeft en waar het kind plezier in heeft. Laten we het zo stellen: erken hun intelligentie en hun haarscherpe intuïtie. Bekijk eens hoe slim iets eigenlijk bedacht is? Heb je daar zelf al eens aan gedacht? Of zit je nog vast in je oude patroon. Wat een genot eigenlijk en een geschenk dat wij van hen zoveel mogen leren en ontvangen. De nieuwe kinderen laten eigenlijk alleen maar zien wie wij (ook) zijn. Het enige wat zij terug vragen is dat ze serieus worden genomen, erkend worden en stimulans en begeleiding krijgen in wat wij door leeftijd al weten. We zijn met elkaar een nieuw systeem aan het ontwerpen terwijl we het misschien nog niet helemaal doorhebben. Zij weten vaak zelf ook al heel goed wat ze willen. Hebben behoefte aan veel informatie, stellen diepgaande vragen en daar stellen ze ook weer vragen over, hebben een brede nieuwsgierigheid.
Meervoudige intelligenties
De nieuwe kinderen laten zich niet in de maling nemen. Die zien, voelen, beleven en ervaren alles in waarheid. De waarheid weten zij vanuit hun ziel. De ziel is onze bibliotheek. De bibliotheek van hoogsensitieve kinderen is meestal behoorlijk gevuld. Daaruit is ook deels de meervoudige intelligentie ontstaan.
Volgens de Amerikaanse hoogleraar Howard Gardner zijn er negen verschillende intelligenties :
1. Verbaal-Linguïstische intelligentie: de persoon is ‘woordknap’.
2.Logisch-Mathematische intelligentie: ‘rekenknap’
3. Visueel-Ruimtelijke intelligentie: ‘beeldknap’
4. Muzikaal-Ritmische intelligentie: ‘muziekknap’
5.Lichamelijk-Kinesthetische intelligentie:
‘beweegknap’
6. Naturalistische intelligentie: ‘natuurknap’
7. Interpersoonlijke intelligentie: ‘mensenknap’
8. Intrapersoonlijke intelligentie: ‘zelfknap’
9. Existentiële intelligentie: ‘knap’ op het gebied van de kosmos, het bestaan en de zin van het leven.
Dit gehele pakket aan intelligenties wordt ‘meervoudige intelligentie’ genoemd. Wanneer we het over intelligentie hebben, denken de meeste volwassenen in eerste instantie aan de eerste en/of de tweede intelligentie uit het rijtje hierboven. Maar de andere intelligenties die Howard Gardner benoemd heeft zijn óók intelligenties. Heel vaak ligt de intelligentie van de nieuwe kinderen juist op die gebieden. En zeker de negende vorm is bij hen vaak aanwezig. Gelukkig kent men in het onderwijs inmiddels deze term en hebben steeds met leerkrachten in de gaten dat kinderen op verschillende vlakken intelligent kunnen zijn. Het onderwijs heeft inmiddels door dat kinderen steeds sneller alles begrijpen, dingen razendsnel oppakken. Er is door de vernieuwde systemen meer ruimte voor het individu gekomen. Daar mogen de scholen die dit door hebben echt mee op hun borst slaan.
Existentiële intelligentie
Deze intelligentie is er nog niet zolang geleden aan het rijtje toegevoegd. Existentiële intelligentie heeft te maken met de kosmos, maar ook met de zin van het leven. Filosofen en spirituele leiders zouden deze intelligentie bezitten en mensen met belangstelling voor religie. En hier hebben we een heel belangrijk punt mee. Als kind werd ik diep geraakt door de verhalen van de pastoor die op school kwam vertellen. Nu kon hij uitstekend vertellen en ons helemaal meenemen in zijn verhalen. Toch was ik uitzonderlijk geïnteresseerd in de Bijbelse verhalen over vroeger en Jezus. Over de boodschappen die hierin werd uitgelegd dacht ik dieper na dan ieder ander normaal kind. Ik kon er in op gaan en beleefde het op mijn manier helemaal mee. Ik kon er weken mee bezig zijn, iets dat als 8 of 10- jarig meisje niet echt standaard of normaal wordt gevonden lijkt me, zeker niet in de begin jaren ’80. Ik was ontsteld van de verhalen. Dat iemand gestorven was aan het kruis! Ik begreep de logica niet en vond het zo ontzetten dom, dat de wereld nog steeds zo dom was als in de tijd van Jezus Christus. Er is iemand voor onze zonden gestorven? We weten de boodschappen achter de verhalen, hoe kon dit? In de wereld was nog steeds geen vrede? Trouwens wie doet dat, waarom sloeg hij niet terug? Waarom vocht hij niet? Nu besef ik
dat er niets sterkers en 
krachtiger is dan wat hij deed. Er is geen spreker die een zwijger 
overtreft, alvorens hij overal gesproken heeft, overal zijn woorden 
heeft gezaaid, zijn boodschappen heeft gezonden. Er zat niets anders op 
dan zich over te geven aan zijn missie, te sterven aan een kruis, niet 
te vechten maar geestelijk krachtig vol in vertrouwen
 te zijn. Dan heb je wel lef! De nieuwe kinderen van nu zijn niet veel 
anders dan ik was. Ze hebben onze steun en rechtvaardigheid nodig.
Ze hebben een boodschap
De
 groepering nieuwetijdskinderen met nummer 9 in het rijtje is een heel 
belangrijke erkenning voor ons allemaal. Deze kinderen hoeven niet per 
se een spiritueel leider, boodschapper of wat ook te worden. Laat ze 
vooral puur zichzelf zijn, zichzelf ontwikkelen. Help ze zichzelf te 
zijn in vol vertrouwen in de mensheid die zij in hun dichte omgeving 
hebben. Biedt hen de geborgenheid, de gelegenheid zichzelf te kunnen 
ontplooien, te ontdekken en zich te mogen ontwikkelen met al hun 
talenten in de meest mooie combinaties met al die bijzondere 
intelligenties. Veiligheid en geborgenheid, emotionele veiligheid is 
hun basis. Leer ze dat ze zich wapenen vanuit respect, vanuit een 
respect voor zichzelf opkomen, vanuit respect in groepen zijn, in 
samenlevingen zijn. Probeer individueel te ontdekken wat hun talenten 
zijn, wie ze zijn, en wat ze nodig hebben. En vooral hoe we ze dat 
kunnen bieden. Als onderwijs, als ouders, als vrienden als voorlopers 
en volwassenen. Wat heel belangrijk is. Zij hebben een boodschap. Als je
 als kind op de aarde gelanceerd wordt en je vanuit je diepe 
zielsherinnering mee mag doen aan het leven, begrijp je niet wat er 
gebeurt. Dit klopt niet, denkt zo’n kind. Dit is niet hoe het hoort, dit
 is niet hoe ik het mij herinner. Daardoor worden deze kinderen angstig.
 Wat klopt er dan niet?
Begrip
Moet
 u zich voorstellen, of wellicht herkent u zich hierin. Kom je uit een 
gelukzalige energie op zielsniveau, dan krijg je een cadeautje, dat is 
dat je naar de aarde mag. Je mag hier jouw taak volbrengen en ervaren in
 alle materie hoe de aarde is en wie zij zijn in menselijk lichaam. Je 
vergeet tijdens je zielenreis onderweg wie je was en waarom je hier 
komt. Maar jouw zielsbibliotheek weet het nog wel. Je wordt ontwaakt en 
groeit op. Dan mag je op een bepaald moment naar school. Mensen leren 
jou hoe alles werkt en toch klopt het niet met wat jij vanuit je ziel 
weet. Het is niet in waarheid, het is niet de gelukzaligheid die jij 
beleefde uit de energieën waarvan jij kwam. Dan bezit je een bepaalde 
mate van intelligentie en je hebt de nieuwe manieren van denken al in je
 systemen en blauwdruk ontwikkeld. Jouw zintuigen zijn al velen malen 
verder ontwikkeld dan een generatie
voor jou. Vinden wij het gek 
dat zij in angst zullen verkeren. We leggen hen iets uit wat een leugen 
en illusie is. Ons is gevraagd ons aan te passen aan een systeem. Wij 
vragen dit opnieuw aan hen. Misschien is het een idee om ons aan te gaan
 passen aan hun systeem? Hoe kun je dan van hen verwachten dat zij het 
nog begrijpen? Je raakt toch compleet gehersenspoeld? Deze wereld is 
niet vredelievend, terwijl waar je op zielsniveau vandaan komt, de 
energie wel zo is. Deze kinderen weten heel goed hoe het zit wanneer 
mensen niet in waarheid zijn. Ze kunnen er al helemaal niet tegen als er
 ‘gelogen’ wordt, als ze zoet gehouden worden uit gemak en het lastig 
vinden van al die vragen die ze stellen en betutteld worden met 
kletspraatjes. Al zij niet serieus genomen worden door ouders, 
leerkrachten en begeleiders, raken zij in de war. Het is de omgedraaide 
wereld.
Oproep
Vraag eens door wanneer u 
een nieuwetijdskind tegenkomt. Er lopen er meer rond dan u bewust bent. 
Vraag dan door op wat u vraagt. Onderzoek de logica en de gedachtegang 
van het kind. U kent het spreekwoord: dronken mensen en kinderen spreken
 de waarheid. Deze kinderen dragen straks onze wereld, dragen de nieuwe 
maatschappij. Het is een gunst, het is een cadeau dat wij volwassenen 
wakker geschud worden door deze pure wijze kinderen ieder uniek in zijn 
of haar zijn. Hun gereedschap en hun ‘wapen’ is hun veelzijdige 
intelligentie. Hierdoor kunnen wij theoretisch ook niet meer om hen 
heen. Dit is onze kans de wereld mooier te maken: Uw wil geschiede, uw 
koninkrijk kome zoals in de hemel? Hoe lang zeggen we dat al tijdens 
gebed? Weet u wel wat u zegt? Het is nogal een ‘mantra’! Hoe bijzonder 
en logisch zit de natuur en schepping toch weer in elkaar. Het is zo 
verfijnd en afgestemd tot in de diepste cel en energie, dat het volgens
 plan en proces loopt. De voorlopers en pioniers hebben al diverse paden
 bewandeld. Zij hebben hun aardse ervaringsinformatie vergaard om te 
kunnen weten, te kunnen vertellen en begeleiden. De kinderen met deze 
brede intelligenties waar we niet om heen kunnen, nu is aan ons de 
invulling en het doel! Dus wat gaan we doen? Vrienden worden met onze 
nieuwe kinderen en op naar de nieuwe aarde. We grijpen deze uitdaging en
 gaan ermee aan de slag…. Wat wij zaaien zal op een dag worden geoogst.
©2011Mireille van Rijn Gepubliceerd: oktober 10th, 2011

Reacties
Een reactie posten