Scholen kunnen niet meer om de NIEUWE KINDEREN heen
Vandaag deel ik graag een blog artikel van Mireille van Rijn van haar blog via haar website: http://www.nieuwetijdskind.com/
Steeds
meer nieuwetijds-kinderen laten zich zien en pikken het niet meer. De
nieuwe kinderen spiegelen omgeving door ‘ander gedrag’, anders denken
en vooral anders handelen. Als nieuwetijdskind, spiritueel medium en
moeder van een nieuwetijdskind mocht ik een deur openen. In
oudergesprekken kwam naar boven dat het ook de school is opgevallen dat
mijn kind toch iets anders is dan gemiddeld. Als ‘nieuwetijdsmama’ kon
ik uitleggen wat er werkelijk met mijn kind en anderen kinderen aan de
hand is. Ze zijn allemaal zo verschillend en toch hebben ze zoveel
overeenkomsten dat je soms de verbanden over het hoofd ziet. Wij moeten
ontwaken.
Naar aanleiding van gesprekken met leerkrachten en met andere ouders
en in samenspraak met school is het idee gekomen om informatie te
verschaffen door mid-del van een informatieavond/workshop. Dit werd
georganiseerd op de scholen in mijn woonplaats. De avonden waren
succesvol. Ouders
zitten vaak met hun handen in het haar. Het zijn nog geen bespreekbare
onderwerpen op een consultatiebureau of bij de huisarts. Waar kunnen
zij terecht? Her en der neem ik in dit artikel als voorbeeld ‘mijn
innerlijk kind’ om u een dieper en beeld en beleving te kunnen bieden
van wie deze kinderen kunnen zijn. Mijn hart opent zich en voelt
gloeiend aan om u een tipje van deze beleving te mogen bieden, zodat ook
uw hart hiervan zal mogen openen.
Veel voorkomende herkenningspunten
Als
ik met leerkrachten spreek over de bijzonder pure en vaak al wijze
kinderen, komt er duidelijk naar voren dat sommige kinderen letterlijk
zo bij je naar binnen kijken. Ouders komen ook met thema’s als: mijn
kind ziet overledenen en praat er mee. Kinderen kunnen hun ouders met
een mond vol tanden laten staan door ‘eigen-wijze’ opmerkingen. Ze
stellen vragen en daar volgen weer diepere vragen op. Vooral het waarom
van het waarom willen weten. Zij zeer gevoelig en kunnen emotioneel
reageren. Discalculie, dyslexie,
zijn ook voorkomende kenmerken bij nieuwetijdskinderen. Dit is geen
beperking maar een gave. Het intellect van een dislect functioneert net
even anders. Het neemt de dingen anders waar, maar is daarom niet minder
waardevol. Het zijn beelddenkers. ADHD wordt snel verward met een kind
dat alleen maar hoogsensitief is maar niet erkend. De diagnose is vaak
te snel gesteld. Let dus goed op of het kind echt ADHD heeft of dat het
wellicht veel trekjes van een hoogsensitief kind heeft. Daarnaast zijn
er veel simpele trucjes om ADHD kinderen rustiger en geconcentreerder te
kunnen laten werken. Wat ik opmerkte uit een gesprek en ook werkelijk
voel bij verschillende leerkrachten en als heel belangrijk aan wil
tippen, is dat een leerkracht naast hetgeen er als leerkracht is geleerd
en wordt geacht, er naar het gevoel geluisterd mag worden.
De
nieuwe kinderen zeggen rake dingen op een zeer confronterende manier. Ze
doorzien veel. Vaak hebben zij een bredere interesse dan gemiddeld en
gaan zij in hun beleving diep op dingen in. Ze gaan meer in de stof op.
Ze hebben ook sterk de behoefte aan diepere en bredere uitleg over de
stof. Ook kunnen ze juist erg in zichzelf zijn, of enorm aanhankelijk
zijn. Tenminste, als ze zich eenmaal veilig voelen. Het mooie is dat de
nieuwe kinderen vaak zelf met slimme en eigenlijk simpele, logische
oplossingen komen. ‘Nee’ is een woord dat ze niet graag horen. Deze
kinderen denken in mogelijkheden, niet in beperkingen. Ze zijn erg
gevoelig voor emoties die anderen om zich heen hebben en reageren
hierop alsof het eigen emoties zijn. Zij weten nog niet dat dit de
emoties van anderen zijn. Zij voelen feilloos sferen aan. U kent het
wel: u loopt een kamer binnen lopen met een bepaalde stemming. U voelt
zich erg prettig en u loopt de ruimte binnen, proeft de sfeer en wordt
daarin meegenomen. U kunt daardoor heel onrustig worden, of juist heel
blij. U kunt feilloos aanvoelen of er bijvoorbeeld net ruzie is geweest
in de ruimte, want het is maar net welke stemming er hangt. Hierdoor
kunt u het ene moment nog heel vrolijk zijn en ineens omslaan naar
neerslachtigheid of juist heel vrolijk in de stemming (energie)
meegaan. Kinderen die hoogsensitief zijn, hebben dit vele malen
sterker. Sterker dan onze sensitieve beleving. Hun frequentie is
verfijnder afgesteld. Hun sensoren zijn zo sterk ontwikkelt, daar hebben
wij volwassen geen echt idee van. Als medium en hoogsensitief persoon
heb dat zelfs niet. Wel heb ik een diep vermoeden en zielsherinnering
vanuit mijn ‘zielsbibliotheek’.
Huilbaby’s zijn vaak een
teken van een supersensitief kind. Zij reageren op bijna iedere
verandering en stemming van ouders en omgeving. Deze baby’s willen
vastgehouden worden, tegen je aan zitten. Inbakeren lijkt dan een
oplossing, of het kind in een draagdoek tegen je lichaam dragen. Ook kun
je een hangmat in de box maken en het kind ingebakerd erin leggen. Ze
willen je geur bij zich hebben. Dus een (schoon) gedragen t- shirt doet
ook wonderen. De ontwikkeling van baby naar peuter naar kleuter,
enzovoort, verloopt in een versneld proces. Ze kunnen in zeer korte
tijd, kruipen, lopen en praten en hebben bijvoorbeeld heel vroeg al een
grote en brede woordenschat. Maar ook van hun zinsbouw kunnen we
versteld staan. Of van andere bijzonder opvallende talenten. Mijn
generatie en de generaties voor mij zijn de voorlopers en pioniers van
de nieuwe kinderen. Het kan ook niet anders. Hoe zouden openingen
gecreëerd kunnen worden voor de nieuwe kinderen, hoe kunnen zij begrepen
en erkend worden, als er geen voorlopers met die ervaringen zijn
geweest?
Voorbeeld van mijn eigen innerlijk kind
Om
u levende voorbeelden te geven van wat er in een nieuw kind om kan
gaan, geef ik u een voorbeeld uit mijn eigen ervaring. Ik was een
dromer met duim in de mond. Ik vond school tot wat nu groep 3 heet, wel
aardig. Daar was het onderwijs voor een deel spelend, er was een lichte
vrijheid. Maar alras moest ik een structuur in. Ik voelde mij van mijn
vrijheid beroofd. Ik wilde spelen, buiten zijn, het echte avontuur
beleven. Ik vond het zonde van mijn tijd en vroeg mij af waarom school
bestond, wat de functie van school moest zijn. In groep 4 werden wij in
groepjes geclassificeerd. In groep 1 waren de leerlingen die, zoals het
genoemd werd, ‘zwakker’ waren. Groep 2 was ‘gemiddeld’ en in groep 3
zaten de ‘toppertjes’. Ik hoorde net niet bij groepje 3. Balen als kind,
want we willen allemaal graag presteren en iemand zijn. Tenminste,
‘hsp-ertjes’ (hoog sensitieve persoontjes) hebben sterkere behoefte aan
erkenning. Ze hebben duidelijk een eigen wil en weten hun eigen weg.
Dat weten we nu. Wat deed de leerkracht van mijn groep? Zij gaf de
meeste aandacht aan groep 3, althans zo was mijn beleving. Wat deed ik
als hoog sensitief kind, dat zag hoe iets in elkaar stak en die
waarheden en niet waarheden zag? Ik dacht bij mezelf: als dat spelletje
zo werkt, doe ik er niet meer aan mee! Bekijk het maar!
Dislecten zijn beelddenkers
Als
kind besefte ik niet wat de consequenties hiervan zouden kunnen zijn.
Jammer, dat ik op die leeftijd nog niet kon verwoorden hoe ik dit
beleefde. Maar zo werkt het brein van een jonge hsp-er. Vooral jammer
was dat de leerkracht, de school en ouders dit niet wisten of in de
gaten had-den dat mijn gedrag een stil protest was. Zo borduurde ik in
mijn eigen wereld door op de vraag van mijn leventje: wat doe ik hier?
De les was veel te uitgebreid, er was herhaling na herhaling. Het was
saai en ik hield de concentratie niet vast en droomde steeds verder weg.
Roep om herkenning
De nieuwe kinderen vertellen vanuit met hun gedrag in reacties naar jou waar jij in zit of mee zit en hoe jij in je vel zit, de kunst is dan om dit te kunnen en durven spiegelen. Zij spreken als oude wijze mensen. Zij vervelen zich snel in de lessen. De lessen gaan voor hen te langzaam, ze zijn snel toe aan nieuwe stof en vooral uitdagingen. Veel van deze kinderen zijn hoogintelligent, zij dit niet is wat wij hoogbegaafd noemen. Wat ook weer niet wil zeggen dat als een kind hoogbegaafd is, het geen nieuwetijdskind is. Met hoogintelligent wordt bedoeld dat de intelligentie een vorm heeft die je niet standaard voor ogen hebt. Haal het talent op speelse wijze naar boven, bekijk welke talenten het kind heeft en waar het kind plezier in heeft. Laten we het zo stellen: erken hun intelligentie en hun haarscherpe intuïtie. Bekijk eens hoe slim iets eigenlijk bedacht is? Heb je daar zelf al eens aan gedacht? Of zit je nog vast in je oude patroon. Wat een genot eigenlijk en een geschenk dat wij van hen zoveel mogen leren en ontvangen. De nieuwe kinderen laten eigenlijk alleen maar zien wie wij (ook) zijn. Het enige wat zij terug vragen is dat ze serieus worden genomen, erkend worden en stimulans en begeleiding krijgen in wat wij door leeftijd al weten. We zijn met elkaar een nieuw systeem aan het ontwerpen terwijl we het misschien nog niet helemaal doorhebben. Zij weten vaak zelf ook al heel goed wat ze willen. Hebben behoefte aan veel informatie, stellen diepgaande vragen en daar stellen ze ook weer vragen over, hebben een brede nieuwsgierigheid.
Meervoudige intelligenties
De nieuwe kinderen laten zich niet in de maling nemen. Die zien, voelen, beleven en ervaren alles in waarheid. De waarheid weten zij vanuit hun ziel. De ziel is onze bibliotheek. De bibliotheek van hoogsensitieve kinderen is meestal behoorlijk gevuld. Daaruit is ook deels de meervoudige intelligentie ontstaan.
Volgens de Amerikaanse hoogleraar Howard Gardner zijn er negen verschillende intelligenties :
1. Verbaal-Linguïstische intelligentie: de persoon is ‘woordknap’.
2.Logisch-Mathematische intelligentie: ‘rekenknap’
3. Visueel-Ruimtelijke intelligentie: ‘beeldknap’
4. Muzikaal-Ritmische intelligentie: ‘muziekknap’
5.Lichamelijk-Kinesthetische intelligentie:
‘beweegknap’
6. Naturalistische intelligentie: ‘natuurknap’
7. Interpersoonlijke intelligentie: ‘mensenknap’
8. Intrapersoonlijke intelligentie: ‘zelfknap’
9. Existentiële intelligentie: ‘knap’ op het gebied van de kosmos, het bestaan en de zin van het leven.
Dit gehele pakket aan intelligenties wordt ‘meervoudige intelligentie’ genoemd. Wanneer we het over intelligentie hebben, denken de meeste volwassenen in eerste instantie aan de eerste en/of de tweede intelligentie uit het rijtje hierboven. Maar de andere intelligenties die Howard Gardner benoemd heeft zijn óók intelligenties. Heel vaak ligt de intelligentie van de nieuwe kinderen juist op die gebieden. En zeker de negende vorm is bij hen vaak aanwezig. Gelukkig kent men in het onderwijs inmiddels deze term en hebben steeds met leerkrachten in de gaten dat kinderen op verschillende vlakken intelligent kunnen zijn. Het onderwijs heeft inmiddels door dat kinderen steeds sneller alles begrijpen, dingen razendsnel oppakken. Er is door de vernieuwde systemen meer ruimte voor het individu gekomen. Daar mogen de scholen die dit door hebben echt mee op hun borst slaan.
Existentiële intelligentie
Deze intelligentie is er nog niet zolang geleden aan het rijtje toegevoegd. Existentiële intelligentie heeft te maken met de kosmos, maar ook met de zin van het leven. Filosofen en spirituele leiders zouden deze intelligentie bezitten en mensen met belangstelling voor religie. En hier hebben we een heel belangrijk punt mee. Als kind werd ik diep geraakt door de verhalen van de pastoor die op school kwam vertellen. Nu kon hij uitstekend vertellen en ons helemaal meenemen in zijn verhalen. Toch was ik uitzonderlijk geïnteresseerd in de Bijbelse verhalen over vroeger en Jezus. Over de boodschappen die hierin werd uitgelegd dacht ik dieper na dan ieder ander normaal kind. Ik kon er in op gaan en beleefde het op mijn manier helemaal mee. Ik kon er weken mee bezig zijn, iets dat als 8 of 10- jarig meisje niet echt standaard of normaal wordt gevonden lijkt me, zeker niet in de begin jaren ’80. Ik was ontsteld van de verhalen. Dat iemand gestorven was aan het kruis! Ik begreep de logica niet en vond het zo ontzetten dom, dat de wereld nog steeds zo dom was als in de tijd van Jezus Christus. Er is iemand voor onze zonden gestorven? We weten de boodschappen achter de verhalen, hoe kon dit? In de wereld was nog steeds geen vrede? Trouwens wie doet dat, waarom sloeg hij niet terug? Waarom vocht hij niet? Nu besef ik
dat er niets sterkers en
krachtiger is dan wat hij deed. Er is geen spreker die een zwijger
overtreft, alvorens hij overal gesproken heeft, overal zijn woorden
heeft gezaaid, zijn boodschappen heeft gezonden. Er zat niets anders op
dan zich over te geven aan zijn missie, te sterven aan een kruis, niet
te vechten maar geestelijk krachtig vol in vertrouwen
te zijn. Dan heb je wel lef! De nieuwe kinderen van nu zijn niet veel
anders dan ik was. Ze hebben onze steun en rechtvaardigheid nodig.
Ze hebben een boodschap
De
groepering nieuwetijdskinderen met nummer 9 in het rijtje is een heel
belangrijke erkenning voor ons allemaal. Deze kinderen hoeven niet per
se een spiritueel leider, boodschapper of wat ook te worden. Laat ze
vooral puur zichzelf zijn, zichzelf ontwikkelen. Help ze zichzelf te
zijn in vol vertrouwen in de mensheid die zij in hun dichte omgeving
hebben. Biedt hen de geborgenheid, de gelegenheid zichzelf te kunnen
ontplooien, te ontdekken en zich te mogen ontwikkelen met al hun
talenten in de meest mooie combinaties met al die bijzondere
intelligenties. Veiligheid en geborgenheid, emotionele veiligheid is
hun basis. Leer ze dat ze zich wapenen vanuit respect, vanuit een
respect voor zichzelf opkomen, vanuit respect in groepen zijn, in
samenlevingen zijn. Probeer individueel te ontdekken wat hun talenten
zijn, wie ze zijn, en wat ze nodig hebben. En vooral hoe we ze dat
kunnen bieden. Als onderwijs, als ouders, als vrienden als voorlopers
en volwassenen. Wat heel belangrijk is. Zij hebben een boodschap. Als je
als kind op de aarde gelanceerd wordt en je vanuit je diepe
zielsherinnering mee mag doen aan het leven, begrijp je niet wat er
gebeurt. Dit klopt niet, denkt zo’n kind. Dit is niet hoe het hoort, dit
is niet hoe ik het mij herinner. Daardoor worden deze kinderen angstig.
Wat klopt er dan niet?
Begrip
Moet
u zich voorstellen, of wellicht herkent u zich hierin. Kom je uit een
gelukzalige energie op zielsniveau, dan krijg je een cadeautje, dat is
dat je naar de aarde mag. Je mag hier jouw taak volbrengen en ervaren in
alle materie hoe de aarde is en wie zij zijn in menselijk lichaam. Je
vergeet tijdens je zielenreis onderweg wie je was en waarom je hier
komt. Maar jouw zielsbibliotheek weet het nog wel. Je wordt ontwaakt en
groeit op. Dan mag je op een bepaald moment naar school. Mensen leren
jou hoe alles werkt en toch klopt het niet met wat jij vanuit je ziel
weet. Het is niet in waarheid, het is niet de gelukzaligheid die jij
beleefde uit de energieën waarvan jij kwam. Dan bezit je een bepaalde
mate van intelligentie en je hebt de nieuwe manieren van denken al in je
systemen en blauwdruk ontwikkeld. Jouw zintuigen zijn al velen malen
verder ontwikkeld dan een generatie
voor jou. Vinden wij het gek
dat zij in angst zullen verkeren. We leggen hen iets uit wat een leugen
en illusie is. Ons is gevraagd ons aan te passen aan een systeem. Wij
vragen dit opnieuw aan hen. Misschien is het een idee om ons aan te gaan
passen aan hun systeem? Hoe kun je dan van hen verwachten dat zij het
nog begrijpen? Je raakt toch compleet gehersenspoeld? Deze wereld is
niet vredelievend, terwijl waar je op zielsniveau vandaan komt, de
energie wel zo is. Deze kinderen weten heel goed hoe het zit wanneer
mensen niet in waarheid zijn. Ze kunnen er al helemaal niet tegen als er
‘gelogen’ wordt, als ze zoet gehouden worden uit gemak en het lastig
vinden van al die vragen die ze stellen en betutteld worden met
kletspraatjes. Al zij niet serieus genomen worden door ouders,
leerkrachten en begeleiders, raken zij in de war. Het is de omgedraaide
wereld.
Oproep
Vraag eens door wanneer u
een nieuwetijdskind tegenkomt. Er lopen er meer rond dan u bewust bent.
Vraag dan door op wat u vraagt. Onderzoek de logica en de gedachtegang
van het kind. U kent het spreekwoord: dronken mensen en kinderen spreken
de waarheid. Deze kinderen dragen straks onze wereld, dragen de nieuwe
maatschappij. Het is een gunst, het is een cadeau dat wij volwassenen
wakker geschud worden door deze pure wijze kinderen ieder uniek in zijn
of haar zijn. Hun gereedschap en hun ‘wapen’ is hun veelzijdige
intelligentie. Hierdoor kunnen wij theoretisch ook niet meer om hen
heen. Dit is onze kans de wereld mooier te maken: Uw wil geschiede, uw
koninkrijk kome zoals in de hemel? Hoe lang zeggen we dat al tijdens
gebed? Weet u wel wat u zegt? Het is nogal een ‘mantra’! Hoe bijzonder
en logisch zit de natuur en schepping toch weer in elkaar. Het is zo
verfijnd en afgestemd tot in de diepste cel en energie, dat het volgens
plan en proces loopt. De voorlopers en pioniers hebben al diverse paden
bewandeld. Zij hebben hun aardse ervaringsinformatie vergaard om te
kunnen weten, te kunnen vertellen en begeleiden. De kinderen met deze
brede intelligenties waar we niet om heen kunnen, nu is aan ons de
invulling en het doel! Dus wat gaan we doen? Vrienden worden met onze
nieuwe kinderen en op naar de nieuwe aarde. We grijpen deze uitdaging en
gaan ermee aan de slag…. Wat wij zaaien zal op een dag worden geoogst.
©2011Mireille van Rijn Gepubliceerd: oktober 10th, 2011
Reacties
Een reactie posten