Hooggevoeligheid en succes in werk
Hooggevoelige mensen moeten zich een plaats zien te  verwerven in 
werk (en de rest van de maatschappij) die recht doet aan hun  
gevoeligheid. Dat is vaak een zoektocht. Het komt neer op onderzoeken 
hoe en  waar positieve eigenschappen tot hun recht kunnen komen. Inzicht
 in leerstijl, werkstijl en persoonlijkheidstype
 kan hierbij helpen. Dit inzicht kan ook managers, teamleiders en andere
 bazen  helpen hooggevoelige mensen een juiste plek binnen een 
organisatie te geven.
Leerstijl
De psycholoog Kolb onderscheidt vier typen leerstijlen:
- De bezinner kijkt hoe anderen een probleem aanpakken en denkt eerst na voordat hij iets doet. Hij ziet veel oplossingen, omdat hij een probleem vanuit veel standpunten kan bekijken. Daardoor neemt hij beslissingen soms traag.
 - De denker is goed in logisch denken en redeneren. Hij probeert algemene regels te ontdekken en leert het liefst uit boeken. Het is belangrijker dat ideeën logisch zijn, dan dat ze praktisch uitvoerbaar zijn.
 - De beslisser plant een taak en voert die uit. Hij is niet zo geïnteresseerd in theorieën. Hij doet het goed in conventionele intelligentietesten. Hij houdt zich liever bezig met technische problemen dan met mensen.
 - De doener houdt van experimenteren en lost problemen op door iets uit te proberen. Hij past zich goed aan nieuwe situaties aan.
 
Hooggevoelige mensen zullen vaak de leerstijl van de bezinner hanteren.
Werkstijl
Analoog aan de leerstijlen van Kolb, zijn er ook vier werkstijlen die mensen hanteren:
- Dromers zijn goed in het verzinnen van alternatieven.
 - Denkers kunnen bepaalde keuzes heel goed logisch verantwoorden.
 - Beslissers weten vaak snel of iets in de praktijk werkt of niet.
 - Doeners proberen alles meteen uit. Ze voeren liefst de ideeën van anderen uit.
 
Hooggevoelige mensen voelen zich vaak thuis in de werkstijl van dromers en denkers.
 Een  teamleider die een team moet samenstellen kan dromers bijvoorbeeld
 goed  gebruiken als er behoefte is aan originaliteit in het team. 
Denkers zijn nuttig  als oplossingen tot in de puntjes moeten worden 
doorgedacht en de kwaliteit  hoog in het vaandel staat.
Een andere manier om een team samen te stellen is het teamrollenmodel van Belbin
  te gebruiken. De stelling van Belbin is dat een team tot de beste 
resultaten  komt als er negen soorten rollen vervuld zijn. 
De rollen van zorgdrager, groepswerker en 'plant'
 zijn doorgaans  rollen die bij hooggevoelige mensen passen. Mensen in 
deze rollen geven  aandacht aan de sfeer binnen een team, zijn 
consciëntieus en fantasierijk. Een  goede voorzitter slaagt erin de 
kwaliteiten van de mensen in deze rollen uit de  verf te laten komen. 
Daar zijn zij zelf soms minder goed in.
Reacties
Een reactie posten