Hooggevoeligheid: mijn ervaring

















Van het Blog http://ikvoelmeerdanjij.nl/hooggevoeligheid-mijn-ervaring/

Vanuit mijn eigen ervaring heb ik enkele punten opgeschreven die ik absoluut toeken aan de hooggevoeligheid. Sommige van deze punten zijn absoluut ‘kenmerken’ van hooggevoeligheid, anderen zijn niet zo bekend maar wijt ik toch aan mijn hooggevoeligheid. Natuurlijk wordt de hooggevoeligheid door iedereen anders ervaren, maar misschien herkennen mensen zich hierin.

Ik zie in één keer hoe iemand zich echt voelt
Ik kan niet goed tegen bepaalde structuren van voedsel, hiervan gaat mijn tandvlees ongelooflijk kriebelen.
Ik kan niet tegen labeltjes in kleding en als ik deze eruit knip voel ik nog steeds het randje in mijn huid prikken.
Ik heb een gevoelige huid, veel bodylotions, cremes en badschuim verdraag ik niet goed.
Ik kan me erg druk maken over gevoelens van een ander.
Ik merk feilloos wanneer iemand het over mij heeft.
Ik merk wanneer iemand een probleem met mij heeft of me niet mag.
Ik kan absoluut niet tegen wollen kleding, zelfs wanneer een trui maar 1% wol bevat.
Ik ben zeer bewust van iedereen in de omgeving.
Ik heb na een drukke dag zeker een lange tijd nodig om ‘op te laden’.
Ik ben doodsbang voor harde geluiden als onweer, een trein of vliegtuigen.
Ik schrik erg snel. Ik krijg hoofdpijn van plotselinge harde geluiden.
Ik kan niet tegen fel licht.
Ik kan niet goed tegen teveel suiker en/of caffeine.
Ik heb het al snel te warm of te koud.
Ik kan makkelijk huilen om verdriet van anderen, ook al staan deze niet dicht bij me.
Ik vind het niet erg om alleen te zijn.
Ik ben erg gevoelig voor alcohol en dus snel aangeschoten of dronken.
Ik word chagrijnig van honger of dorst.
Ik wil graag alles goed doen, wanneer dit niet lukt voel ik me slecht.
Ik wil niet dat anderen boos of verdrietig zijn, dan word ik dit ook vaak.
Ik ben dromerig. Ik heb de neiging om mensen te observeren.
Ik ben snel bewogen en vind veel aandoenlijk.
Ik raak in paniek wanneer ik meerdere dingen tegelijk moet uitvoeren.
Ik kan me erg slecht concentreren met mensen om mij heen.
Ik kan niet werken onder druk.
Ik ben soms extreem moe zonder dat hier een reden toe is.
Ik heb een groot doorzettingsvermogen maar raak hierdoor sneller overprikkelt.
Ik ben ontzettend gevoelig voor pijn en jeuk.

Veel van deze kenmerken zijn een combinatie van mijn persoonlijkheid en de hooggevoeligheid van mijn persoonlijkheid, vermoed ik. Misschien herken je je hierin en misschien ook niet. Iedereen ervaart zijn of haar hooggevoeligheid op een andere manier.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Borderline: “een vastgelopen HSP-er ?”

Vaccinatie - het einde van een mythe

'Als je druk wordt van broccoli, dan eet je dat toch niet?'