Hooggevoelige kinderen



"Je moet je kind wat harder opvoeden, de wereld is ook hard",

"Gevoelig voor etiketjes in de kleren",

Herkent u dat? Misschien is uw kind dan wel hooggevoelig.

Elaine Aron stelde een korte checklist op (let wel: dit is geen diagnose) om na te gaan of een kind aan bepaalde hooggevoelige eigenschappen voldoet.

Als u voor uw kind meer dan 14 keer 'ja' antwoord, is uw kind waarschijnlijk hoogsensitief.

  1. Schrikt snel
  2. Heeft last van kleren die kriebelen, naden in sokken of kledingmerkjes tegen zijn/haar huid.
  3. Houdt over het algemeen niet van grote verrassingen.
  4. Leert meer van een vriendelijke terechtwijzing dan van een strenge straf.
  5. Lijkt mijn gedachten te kunnen lezen.
  6. Gebruikt moeilijke woorden voor zijn/haar leeftijd.
  7. Ruikt elk vreemd geurtje.
  8. Heeft een scherpzinnig gevoel voor humor.
  9. Lijkt zeer intuitief.
  10. Is moeilijk in slaap te krijgen na een opwindende dag.
  11. Heeft moeite met grote veranderingen.
  12. Wil zich verkleden als zijn/haar kleren nat of zanderig zijn geworden.
  13. Stelt veel vragen
  14. Is perfectionistisch
  15. Heeft oog voor het verdriet van anderen
  16. Houdt meer van rustige spelletjes
  17. Stelt diepzinnige, beschouwende vragen
  18. Is zeer gevoelig voor pijn
  19. Kan slecht tegen een luidruchtige omgeving
  20. Heeft oog voor detail (iets dat van plaats is veranderd, een verandering in iemands uiterlijk e.d.).
  21. Kijkt eerst of het veilig is alvorens ergens in te gaan klimmen.
  22. Presteert het best wanneer er geen vreemden bij zijn.
  23. Beleeft dingen intensief



HSP is geen nieuw etiket die op kinderen wordt geplakt, het is integendeel een eigenschap die, als je er goed mee leert omgaan, als positief kan ervaren worden.

Hooggevoeligheid wordt vaak verward met extreme vormen van verlegenheid of autisme. Onterecht, want er is een groot verschil!

De laatse jaren worden ook vaker termen gehanteerd als kristalkinderen, nieuwetijdskinderen en indigokinderen om aan te geven

Reacties

  1. Wat ontzettend herkenbaar zeg! Ik weet pas sinds kort dat ik HSP ben (ik ben nu 23), maar als ik terugdenk aan mijn kindertijd, zijn er maar een of twee vragen waar ik geen ja op zou antwoorden...
    Ik heb je blog opgeslagen, ik denk dat ik er heel veel aan ga hebben, volgens mij geef je goeie tips en informatie, ga zo door!

    Liefs, Jennn

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Borderline: “een vastgelopen HSP-er ?”

Vaccinatie - het einde van een mythe

'Als je druk wordt van broccoli, dan eet je dat toch niet?'