Gevoelig voor oordelen

Vandaag deel ik met veel plezier een artikel van Anemoon van haar pagina http://annemooncoaching.com/2015/05/01/hsp-gevoelig-voor-oordelen/



Het houd me al een tijdje bezig .. oordelen. Zowel ik zelf als veel mensen in mijn praktijk lopen tegen dit onderwerp aan en hebben hier last van.

Het is me gaan opvallen dat de westerse maatschappij erop gebouwd lijkt om te oordelen over andere mensen.. En dat lijkt wel steeds erger te worden. Reacties op social media van mensen onderling die elkaar niet kennen zijn soms keihard. Zonder na te denken over de gevoelens van de persoon of wie die persoon is, word er ongenuanceerd losgegaan op wat iemand vraagt of vertelt.. Ik zie het vaak en ik maak het ook mee.. het komt hard bij me binnen. Mensen op tv, op straat of bij feestjes die negatief oordelen over elkaar.. het lijkt wel een norm. “Iedereen oordeelt nou eenmaal”  word er gezegd. Daar ben ik het niet zozeer mee eens. Natuurlijk kan je het met de ene persoon beter vinden dan met de ander.. dat kan niet anders. Maar is het normaal om een gevoel of mening wat je over iemand hebt (terwijl je die persoon niet kent) gelijk naar het negatieve te trekken, een oordeel te hebben en dit ook nog tegen of over die persoon te zeggen waardoor je die ander omlaag haalt en niet in zijn waarde laat..? Ik denk nog steeds van niet. Ik heb het nooit echt begrepen. Vroeger had ik hier last van en deed het me veel pijn en soms nog wel eens.. Door inzicht in mezelf en mijn hooggevoeligheid heb ik hier wel iets beter mee leren omgaan. Hier wat inzichten en tips uit eigen ervaring..


Vooral hooggevoelige mensen hebben last van oordelen en negativiteit van anderen en zij worden hier harder door geraakt. Hoe komt dit?
1. HSP eigenschappen.
Allereerst door de karakter eigenschappen van een hooggevoelig persoon;
  • HSP’s staan extra open voor indrukken, sferen en energieën, en pikken deze op in hun systeem. Dus ook negatieve energieën en oordelen komen harder binnen in het systeem.
  • HSP’s ervaren emoties dieper en intenser.
  • HSP’s zijn onbewust sterk afgestemd op de omgeving; de zintuigen van een HSP zijn bijna voortdurend op de buitenwereld gericht. Hierdoor is een HSP op dat moment niet in zijn centrum, waardoor hij zijn eigen kracht minder goed ervaart en sneller uit balans raakt. Een HSP zal steeds bewust moeten letten op het in zijn/ haar kracht blijven.
  • Een HSP heeft van nature een groot empathisch vermogen. Dit is zo sterk ontwikkeld dat de gevoelens van een ander ervaren kunnen worden als de eigen gevoelens. Een HSP zal eerder aan zichzelf twijfelen en betrekt ook vaak alles wat hij voelt op zichzelf.
  • HSP’s zijn over het algemeen perfectionistisch aangelegd, ze willen graag andere mensen pleasen en aan hun verwachtingen voldoen.
 
2. Anders zijn/ niet gezien worden.
Daarnaast hebben HSP’s zich altijd al anders gevoeld dan anderen. Ze begrepen zichzelf niet en werden niet begrepen, voelden zich een buitenbeentje of sloten zichzelf buiten, en zijn vaak ‘niet gezien’ en erkend voor wie zij werkelijk waren.. met alle gevolgen van dien. Door hun gevoel anders te zijn, hun gevoeligheid en hun ervaringen hebben zij vaak een lage eigenwaarde en een negatief zelfbeeld ontwikkeld.. Daardoor kunnen HSP’s door een onvriendelijke opmerking of oordeel  dus sneller van streek raken en geraakt zijn.
 
3. Oordeel over zichzelf.
Tot slot is een groot probleem; het oordeel over zichzelf. HSP’s lijken hier extra last van te hebben, door hun gevoeligheid, hun lage eigenwaarde en het gevoel anders te zijn.
We kunnen niks doen aan het oordelen van mensen. Wel kunnen we iets doen aan de manier hoe we ermee omgaan en de mate waarin we het binnen laten komen.
 
Tips:
  • We maken een denkfout. Het is onmogelijk om door iedereen aardig gevonden te worden. En dit hoeft dus ook niet! Je kunt deze overtuiging helemaal  loslaten. Zet er in plaats daarvan een andere gedachte overheen en herhaal die vaak voor jezelf. Bv: niet iedereen hoeft mij aardig te vinden en dat is ok.
  • Stop met oordelen over jezelf!  Dit is het meest belangrijke. Als je niet oordeelt over jezelf en jezelf goed vind, dan word je ook niet meer zo hard geraakt door de mening of het gedrag van een ander. Het aller pijnlijkste zijn de oordelen over jezelf, daarmee laat je jezelf in de steek. Let bewust op je eigen gedachten en oordelen en stop de negatieve. Zet er een lieve/ zachte gedachte overheen.
5810
  • Oefen om in je centrum te komen en te blijven. Dit kun je bv doen door bewust naar je buik te ademen, en te gronden. Hoe meer je in je centrum bent, hoe minder hard oordelen en negatieve energieën van anderen binnenkomen en je raken. En hoe krachtiger en positiever je je voelt.
  • Maak je geluk niet langer meer afhankelijk van anderen of van de omstandigheden! Als je het belangrijk vind wat anderen van je denken, leg je je geluk in handen van een ander. Hoe meer je je daarvan bewust bent, hoe meer je het los kan laten wat anderen doen of zeggen.
  • Neem het niet persoonlijk. Mensen oordelen vanuit hun eigen perceptie. Wat anderen doen en zeggen is nooit vanwege jou maar een projectie van hun eigen realiteit.
543958_10200544228714521_2031358152_n
  • Probeer je bewust te worden van wat er in de energie gebeurd. Iemand oordeelt negatief over je of straalt afgunst uit; wat gebeurd er met je? Is dit gevoel van jou of van de ander? Waar komt het binnen? Als het van de ander is; stuur deze energie dan terug of stuur het de grond in, en ga weer terug naar je eigen centrum. Is het van jou? Ga dan naar dat gevoel toe en erken het. Bewustzijn en erkenning is heling.
  • Maak gebruik van affirmaties. Zeg bijvoorbeeld zo vaak mogelijk tegen jezelf in gedachten: ‘ik ben goed genoeg’, ‘ ik doe mijn best’, of;  ‘ik hou van mezelf precies zoals ik ben’.
  • Verleg de focus op positieve omstandigheden, gedachten, mensen of bezigheden. Voel daar dankbaarheid voor. Hiermee verhoog je je trilling, en dit is de grootste bescherming. En daarmee laat je de energie van de ander ook nog los.
  • Laat de oordelen of binnengekomen negatieve energieën bewust los. Denk bv in jezelf: ik laat nu alle niet eigen energieën die niet bij mij horen los.
  • Loop weg of neem afstand  van mensen om je heen die over je oordelen of je omlaag halen. Je hoeft dat niet toe te laten in je leven. Mensen loslaten die je omlaag halen wil niet zeggen dat je een hekel aan ze hebt, het wil zeggen dat je van jezelf houd..
553748_400965923272671_1092073124_n
  • Chakra healing. Een andere goede techniek om hierop toe te passen is een healing op je chakra’s. Je energieveld word hierbij wat afgesloten als die te open staat voor andere energieën die binnenkomen. Daarnaast helpt het om het keelchakra te behandelen. Deze heeft o.a. te maken met zelfkritiek, oordelen (van jezelf en anderen) en zelfexpressie. Door een healing op het keelchakra te krijgen kunnen negatieve oordelen en overtuigingen worden opgelost, en zo heb je hier minder last van.
  • En tot slot; wees trots op je anders zijn!
“ To be beautiful means to be yourself. You don’t need to be accepted by others. You need to accept yourself”  ~ Thich Nhat Hanh.
Veel liefs Annemoon <3 span="">

Reacties

Populaire posts van deze blog

Borderline: “een vastgelopen HSP-er ?”

Vaccinatie - het einde van een mythe

'Als je druk wordt van broccoli, dan eet je dat toch niet?'