donderdag 8 januari 2015

Depressie en hooggevoeligheid; je bent niet alleen

Verder bordurend op mijn vorige blog post over weersinvloeden deel ik graag een post van Femke de Grijs.

Je somber, leeg, of afgevlakt voelen is iets wat bijna iedereen kent. Het wordt ook wel een dipje genoemd. Dit kan ‘doorslaan’ in een zeer sterke emotie met lading, waarbij je het leven niet meer ziet zitten. Meestal wordt dan het woord depressief gebruikt. Voor de buitenwereld is dit onderwerp vaak nog een groot taboe.
Hooggevoelige mensen kunnen relatief snel last krijgen van depressie en deze gevoelens extra intens ervaren. Helemaal als je je depressief voelt, ben je vaak (onbewust) overgevoelig voor van alles. Dit kan leiden tot een nog depressiever gevoel, vermoeidheid en jezelf terugtrekken. Misschien verstop je je het liefste in bed en wil je slapen, wat niet lukt. Dit kan frustrerend zijn. Deze vicieuze cirkel kun je doorbreken.
Je kunt zelf leren omgaan met depressie, meer plezier en voldoening in je leven creëren en zelfs depressie overwinnen.

 

Wat is depressie?

In het reguliere circuit bestaan diverse criteria wat depressie is. Een definitie en criteria staan bijvoorbeeld in het boek DSM-IV. Aan de hand van reguliere criteria uit dit boek, wordt depressie officieel door professionals zoals een psychiater of psycholoog vastgesteld. Soms wordt er in het reguliere circuit gebruik gemaakt van wetenschappelijk onderbouwde testen. HSP kunnen hier weerstand tegen hebben, omdat ze vaak niet van ‘hokjes’ houden.

depressie

 

HSP en depressie

Hooggevoelige mensen pikken bewust en onbewust extra prikkels zoals emoties op. Zo kunnen zich van het een op het andere moment somber, of lusteloos voelen. Dit gevoel bestaat in allerlei ‘gradaties’. Zo is een relatief lichte vorm melancholie: dingen zwaarmoedig of droefgeestig ervaren. In onze westerse cultuur lijkt het bijna niet toegestaan om eens een keer emoties met lading te delen en/of ‘negatief’ te doen, waardoor veel HSP geforceerd positief doen. Hier kunnen allerlei (onbewuste) angsten aan ten grondslag liggen. Je anders voordoen dan wat je ervaart vreet energie en kan ervoor zorgen dat je juist nog minder lekker in je vel gaat zitten.
Melancholie kan ‘doorschieten’ in een zwaardere vorm: depressie.

Symptomen depressie

Er bestaan diverse vormen van depressie. Deze kunnen variëren in:
  • Heftigheid; van een lichte depressie tot een ernstige depressie.
  • Tijdsduur; van 1 periode tot herhalende periodes.

 

Centraal staat bij een depressie:

  • Je gevoel en stemming die somber of neerslachtig is.
  • En/of een verlies aan levenslust, dus aan belangstelling (interesse) of genoegen (plezier) in het leven.
Bij een depressie ervaar je lijden.

 

Een depressie kan onder meer samen gaan met:

  • Verlies van, of juist een overmatige eetlust
  • Slaapproblemen
  • Seksuele problemen
  • Agressiviteit
  • Je terugtrekken
  • Lusteloosheid
  • Gevoelens die helemaal of deels verdwijnen (‘gevoelloos’ zijn; geen emoties beleven)
  • Verdriet
  • Gevoelens van hopeloosheid of wanhoop
  • Gevoelens van waardeloosheid
  • Gevoelens rondom falen, schuld of angst
  • Gedachten aan de dood en/of zelfmoord
  • Een gevoel van rusteloosheid of vertraging
  • Vermoeidheid en weinig energie
  • Moeilijk kunnen nadenken, concentreren en kiezen
depressie overwinnen

Oorzaak depressie

Er zijn diverse oorzaken van depressie op lichamelijk, emotioneel, mentaal en spiritueel vlak. Ze zijn te verdelen in ‘externe’ en ‘interne’ oorzaken. ‘Externe’ en ‘interne’ oorzaken beïnvloeden elkaar (onbewust). Vanuit een holistische visie is niets ‘toevallig’ en alles met elkaar verbonden.

 

Met name mogelijke externe oorzaken:

  • Lichamelijke oorzaken (denk maar aan genen, ziektes zoals diabetes, hormonen zoals bij het premenstrueel syndroom en een postnatale depressie (ook wel prenatale depressie genoemd) die begint na de bevalling of lichamelijke disbalans zoals bij een vitamine D tekort).
  • Middelen (zoals drugs zoals alcohol, medicijnen of anticonceptiemiddelen).
  • Gebeurtenissen in je leven (dit zijn bijvoorbeeld verlieservaringen of andere belastende ervaringen).
  • Het weer en daglicht (hier is een winterdepressie aan gekoppeld).
  • ‘Onzichtbare’ en/of onbewuste energieën van buitenaf, bijvoorbeeld van: 
    • entiteiten (zoals overleden personen)
    • andere personen die depressief zijn
    • grote transformaties op aarde waarbij angstgevoelens worden getransformeerd naar liefde (deze veranderingen uiten zich onder meer in economie en klimaat, wat een hoop kan losmaken)
Dit laatste type, ‘onzichtbare’ en/of onbewuste energieën, is een vaak voorkomend en onderschat probleem bij depressieve  HSP!

 

Met name mogelijke interne oorzaken:

  • Mensen die last hebben van onzekerheid, perfectionisme, een groot verantwoordelijkheidsgevoel en angsten (kenmerkend voor HSP)  kunnen vatbaarder zijn voor depressie.
  • Gevoeligheid. Bij een manische depressie worden diepe dalen van neerslachtigheid en hoge pieken met vrolijkheid ervaren: HSP kunnen doordat zij (onbewust) open staan voor indrukken hier vatbaarder voor zijn. Bij een psychotische depressie komen wanen en hallucinaties voor. Vooral heel gevoelige HSP kunnen als zij hun gevoeligheid nog niet goed beheersen last krijgen van wanen en hallucinaties en niet meer weten wat de realiteit is; dit is een valkuil van hun sterke kwaliteit van intuïtief waarnemen.
  • Onafgeronde ervaringen uit andere tijden, zoals uit Wat kunnen vorige levens met vermoeidheid te maken hebben? Dit kunnen bijvoorbeeld vorige levens zijn waarbij je laatste stukje van dat vorige leven eindigde met gedachten als ‘Ik wil dood’ en/of depressieve gevoelens en aanverwante ervaringen die nog niet goed zijn afgerond.
  • Heimwee naar subtielere dimensies van Liefde waar je oorspronkelijk vandaan komt, de aarde en het lichaam als ‘beperkend’ ervaren en ‘terugwillen’ naar Eenheid.
Photo illustration by Mindy Ricketts

 

Relatie hooggevoeligheid en depressie

Iemand die depressief is, hoeft niet perse HSP te zijn, wel zijn HSP vaak vatbaarder voor depressie.
Helaas herkent en erkent nog niet iedereen hooggevoeligheid. Het kan dus heel goed zijn dat iemand (onbewust) HSP is en (onbewust) last heeft van allerlei prikkels en daarom depressief is. Een kwaliteit van signalen oppikken van jezelf en/of een ander, schiet dus als het ware door naar een grote valkuil van je somber voelen en/of niet meer willen leven.
Enkel depressie gediagnosticeerd ‘krijgen’ terwijl er (ook) sprake is van de sterke valkuilen van hooggevoeligheid kan moedeloos maken. De ‘scheidslijnen’ tussen dit gebied en in hoeverre ze ‘samenwerken’ (dus wel/niet HSP zijn en/of voldoen aan de reguliere criteria van depressie) zijn relatief dun.

 

Behandeling depressie

In het reguliere circuit zijn er met name fysieke en mentale behandelingen zoals:
  • Medicatie als antidepressiva.
  • Elektro convulsietherapie, waarbij er onder narcose stroomstootjes worden toegediend door de hersenen.
Deze methodes ‘onderdrukken’ vaak de heftige emoties, ze pakken de oorzaak niet aan. In sommige gevallen kan dit (tijdelijk) effectief zijn.
  • Cognitieve gedragstherapie, waarbij de nadruk ligt op gedachten onderzoeken.
  • Daarnaast wordt soms gebruik gemaakt van sporten en omega 3.

 

Depressie tips voor HSP, vanuit een holistische visie:

1. Raadpleeg bij klachten altijd een arts en vind hulp die fijn voor jou voelt. HSP hebben vaak baat bij een antroposofische huisarts.

2. Ontdek de oorzaak van de depressie. Er zijn vaak veel ‘onzichtbare’ energieën die HSPers (onbewust) beïnvloeden als zij hun hooggevoeligheid nog niet goed beheersen. Dit kan dus onder meer zitten in (onbewust) last hebben van entiteiten en onafgeronde vorige levens en hierboven geschreven oorzaken. Raadpleeg een professioneel die verstand heeft van zowel hooggevoeligheid als van depressie en intuïtief ‘onzichtbare’ energieën kan waarnemen, zodat de oorzaak kan worden aangepakt en er kan worden gewerkt aan een oplossing.

3. Vaak hebben HSP zich een enorme ‘last’ ‘aangetrokken’ die niet van hen is, maar van een ander en/of uit andere tijden komt. Dit kan enorm zwaar maken en ertoe leiden dat je niet meer wilt leven. Blijf daarom bij jezelf. Leer jezelf begrijpen en onderscheiden wat qua emotie van jezelf of een ander is. De CD ‘Bij jezelf blijven’ helpt je hierbij.

4. Relativeer. Met melancholie is niets mis. Immers: je kunt pas Licht ervaren als je ook weet wat ‘donker’ is. Jezelf toestemming geven om depressief te mogen zijn en dit te accepteren, in plaats van te onderdrukken, geeft ruimte. Dit kan paradoxaal lijken. Gun jezelf bewust de tijd om al je gevoelens toe te staan en te uiten. Vaak hebben HSP last van schaamtegevoelens. Door dit te erkennen, creëer je ruimte om te transformeren. Durf te praten over je gevoelens met anderen die je vertrouwt. Je hoeft dus niet je sensitiviteit (met zijn kwaliteiten en valkuilen) aan de kant te zetten; het mag er allemaal Zijn.

5. Je krijgt altijd precies dat op je pad wat je aankan. Vertrouw erop dat je je lichaam, emoties en gedachten hebt, maar niet Bent. Je Bent zoveel meer! Je bent hier om de Eenheid die je in Wezen Bent te manifesteren en te delen. Vertrouw op al die liefdevolle kwaliteiten die in jou zitten. De wereld wacht op jou en jij Bent waardevol! ♥


Wie graag een afspraak maakt kan dit doen via mijn website.

1 opmerking:

  1. Hi Annick,

    Zag dat je mijn tekst http://femkedegrijs.com/blog/hsp-en-depressie-wat-kun-je-ertegen-doen-als-hooggevoelige-5-tips/ hebt overgenomen. Vriendelijk verzoek om dat te doen volgens deze richtlijnen http://femkedegrijs.com/faq-veelgestelde-vragen/#copyright of om de tekst te verwijderen. B.v.d. :).

    Groetjes,
    Femke

    BeantwoordenVerwijderen