zaterdag 31 mei 2014

Hooggevoeligheid: Hoe van jezelf te houden


En toen was er een foutje in onze nieuwsbrief geslopen en werd je via de Gardner link doorgestuurd naar deze pagina, waarvoor mijn excuses!


Wil je verder lezen over Gardner, dan kom je er via deze link: http://mannazschool.webs.com/onderwijsprincipes.htm



Vandaag deel ik met plezier een artikel van
Deborah Ward Hooggevoeligheid: Hoe van jezelf te houdendoor Deborah Ward (bron), vertaald door Jitske voor nieuwetijdskind.com ©

Leren van jezelf te houden: 3 praktische aanwijzingen

Zo veel zelf-hulp adviezen die we lezen raden ons aan om te leren van onszelf te houden. Dat is een goede raad, maar hoe kunnen we dat precies doen? We hebben vaak het idee dat we van onszelf houden en toch blijkt uit onze acties en reacties, en uit ons leven, het tegenovergestelde. Van jezelf houden is essentieel voor je eigen persoonlijke groei, voor de vervulling van je dromen en om gezonde, gelukkige relaties te ontwikkelen met anderen. In plaats van jezelf van die zelf-liefde te overtuigen is het goed om wat mededogen voor jezelf te koesteren en te leren om van jezelf te houden via deze drie praktische stappen:


1. Geef net zoveel om jezelf als je om anderen geeft.

Dat klinkt simpel, maar velen van ons doen dat gewoonweg niet omdat we denken dat we dan egoïstisch zijn of omdat we geloven dat waar wij behoefte aan hebben niet belangrijk is. Maar dat is het wel. Het is niet egoïstisch om voor jezelf te zorgen. Mededogen hebben betekent dat je net zo voor je eigen gevoelens zorg hebt als voor die van anderen. Ga met jezelf om zoals je met je kinderen om zou gaan of met je beste vriend, met zachtheid, betrokkenheid en zorg.








openhart 480x359 Hooggevoeligheid: Hoe van jezelf te houden


2. Handhaaf je grenzen.

Schrijf een lijst van dingen die jij nodig hebt op emotioneel gebied. Dit zijn dingen die van belang zijn voor jou en je raakt van slag of het doet je pijn als ze genegeerd worden of geweld worden aangedaan. Er kan onder vallen dat er naar je geluisterd wordt, dat je begrip krijgt als je pijn lijdt, dat het gevierd wordt als je succes hebt, dat er liefde en tederheid is zonder dat je daarom hoeft te vragen, dat er voor je gezorgd wordt en dat je weet dat je op iemand kunt bouwen. Wat er ook maar voor jou van belang is, is voor jou van belang. En als iemand ontkent wat voor jou belangrijk is of over je grenzen heen gaat, dan weet je dat, omdat het pijn doet. Negeer dat niet. Je gevoelens zijn er om je duidelijk te maken wat goed is en wat verkeerd.

Laat mensen weten wat je grenzen zijn en wat je wel en niet kunt hebben. Als ze zich verontschuldigen kun je ze vergeven. Als ze zich niet verontschuldigen of doorgaan met het negeren van jouw grenzen en behoeftes, zul je daar consequenties uit moeten trekken. Als je bijvoorbeeld je partner vertelt dat je het nodig hebt dat hij naar je luistert en je gevoelens erkent als je iets ter sprake brengt en hij je voortdurend negeert of zegt dat je het zelf op moet lossen, dan zul je hier een gepast antwoord op moeten geven, zoals misschien iemand anders vinden om in vertrouwen te nemen. Misschien moet je je relatie opnieuw in overweging nemen, Relaties zijn bedoeld als tweerichtingsverkeer en er moet evenzeer aan jouw behoefte aan liefde, acceptatie en respect worden voldaan als aan die van de ander. Door zelfverzekerd te zijn en actie te ondernemen om te zorgen dat er aan jouw behoeftes wordt voldaan, zal je gevoel van eigenwaarde groeien omdat het je geloof zal versterken in jezelf en anderen en in dat je het waard bent om liefgehad en gekoesterd te worden.



3. Doe wat je moet doen om te zijn wie je bent.

Vogel eerst uit wat jou een goed gevoel geeft. Het maakt niet uit wat het is, maar word je ervan bewust hoe je je voelt bij wat je doet. Voel je je uitgeput op je werk, maar opgewekt als je in de tuin bent? Voel je je vol vreugde als je je kinderen voorleest? Vervuld als je gedichten schrijft of vrijwilligerswerk doet? Kom er achter wat goed voelt en doe dat dan, zo vaak mogelijk. Je goed voelen is de enige vergunning die je nodig hebt om te doen wat je het liefste doet. En hoe meer je die dingen doet, des te gelukkiger je zult zijn. En als dat betekent dat je andere dingen op moet geven: het zij zo. Misschien heb je het nodig om meer tijd alleen door te brengen of moet je elk weekend een uur inroosteren om naar een kunstgalerie te gaan om je batterijen op te laden. Wellicht moet je wat geld sparen om verf en kwasten te kunnen kopen of moet je je familie vragen een paar uur voor zichzelf te zorgen terwijl jij een ontspannende wandeling maakt


follow your heart web1 250x166 Hooggevoeligheid: Hoe van jezelf te houden.

Misschien moet je lid worden van een club om gelijkgestemde mensen te ontmoeten die je inspireren. Doe wat nodig is om te zijn wie je bent, en laat je het door niemand kwalijk nemen, laat niemand er kritiek op hebben of proberen het uit je hoofd te praten omdat ze vinden dat je egoïstisch doet, of raar, of stom of dat je waanideeën hebt. Negeer ze. Je zult je beter voelen, je zult beter in staat zijn er echt voor anderen te zijn en je zult jezelf leuker vinden. Je kunt zelfs van jezelf gaan houden.
Al deze dingen zullen je helpen om een gevoel van vervulling te ontwikkelen, een gevoel van trots te zijn op wat je doet en wie je bent en het verwerkelijken van dat je een waardevol, getalenteerd, bekwaam en beminnelijk mens bent die het verdiend om van te worden gehouden. En de belangrijkste mens die dit moet geloven ben jij.


 ©Nieuwetijdskind.com. Dit artikel mag vrij worden verspreid op voorwaarde dat het in zijn geheel en met bronvermelding overgenomen wordt.

1 opmerking:

  1. Hoi
    Ik ben Korejs Fillip, Marketing Manager, Global Trade Int.
    Wij bieden financiële lening diensten voor iedereen tegen een zeer lage rentevoet van 2% met onmiddellijke leningoverdracht

    E-mail: cashfirmarena@gmail.com
    Bedankt en groeten
    Korejs Fillip

    +601111850392
    Business Marketing Manager.

    BeantwoordenVerwijderen