Jouw hooggevoelige kind naar de kleuterschool – 15 tips voor de juf!

Ben jij het ook een beetje zat inmiddels?

gevoelige kinderen op de kleuterschoolElke keer als ik naar buiten kijk, waan ik mij weer in winterwonderland en dat terwijl de meteorologische lente toch echt al is begonnen. Een ding is zeker: ik was in een vorig leven beslist geen ijsbeer!
Ik kan niet wachten op de heerlijke lentedagen die gaan komen zodat ik de kinderen weer lekker mee naar buiten kan nemen…..want hooggevoelig als ze zijn, is het voor hen (en mij!) heel belangrijk om iedere dag even (lees: minimaal 1 uur!) de frisse lucht op te snuiven en lekker de natuur in te gaan en goed te aarden.
Iets dat ik ook jou aanraad te doen met je sensitieve kinddoor de zuurstof kunnen de hersenen van je kind letterlijk even lucht happen en door lekker te bewegen wordt de spanning die zich oplaadt in het lichaam terwijl je kind stilzit afgebouwd zodat je kind zich weer kan ontspannen en ontladen! Kan hij dat niet, dan is het wachten op een woede-aanval, huilbui of hyperactief gedrag.
De afgelopen (natte en koude) maanden waren daarom lang met een energieke, hoogsensitieve peuter. Het feit dat ik net bevallen was en er dus een (zeer gevoelig) babybroertje bijgekomen is, hielp ook al niet echt mee. Gelukkig begint in mei voor hem de kleuterschool……alhoewel gelukkig…..daar heb ik nog best wat bedenkingen bij.
Want hoewel hij zich voor een HSK redelijk gemakkelijk aan nieuwe situaties aanpast (nadat hij er zeker van is dat het VEILIG is), moest ik toch even slikken toen ik vorige week van zijn nieuwe kleuterjuf te horen kreeg dat er welgeteld 27 (!) kindjes in zijn klas zullen zitten. Naïef misschien, maar dat had ik toch niet echt verwacht op een Vrije School.
Maar ook de Vrije School (en welke school niet) heeft inmiddels te kampen met bezuinigingen waardoor de klassen groter worden en dat betekent voor hooggevoelige kinderen vaak een probleem omdat zij met zoveel kinderen in de klas veel prikkels te verwerken krijgen. Hierdoor:
  • neemt hun concentratie af
  • kunnen ze heel druk worden of juist heel stil
  • krijgen ze dientengevolge door de buitenwereld gemakkelijk een stempel opgedrukt (ADD, ADHD of nog erger).
Om nog maar te zwijgen van de huil- en driftbuien die papa en mama mogen opvangen na schooltijd……ik verheug mij er nu al op;-)
Omdat ik mijn kleine HSK inmiddels zeer goed ken en het erg belangrijk vind om hem een fijne kleutertijd te bezorgen, leek het mij verstandig om de juf alvast wat informatie te geven over hooggevoeligheid bij kinderen in het algemeen en over mijn HSK in het bijzonder.
Want al lijkt mei nog ver weg, je kunt met dit soort grote overgangen maar beter alle betrokken partijen (incl. je kind) tijdig informeren en goed voorbereiden. Zeker als er op school weinig bekend is over hooggevoeligheid!
Gaat jouw HSK ook binnenkort naar de peuter/kleuterschool dan volgen hieronder 15 bruikbare tips voor de juf of meester (en voor jezelf;-):
  1. Gun het kind voldoende tijd om veilig afscheid te nemen van de ouders (of biedt de mogelijkheid voor de ouders om voorafgaand aan de les in het klaslokaal aanwezig te zijn zodat een afscheid rustig kan worden voorbereid).
  2. Maak hierna (zeker in het begin) echt even (oog)contact met het kind als deze de klas inkomt waarbij je hem/haar aanraakt, bij de naam noemt en naar de stoel (=eigen plekje) begeleidt. Op die manier gaat het kind niet direct op in de hectiek van de groep.
  3. Leg goed uit waar het kind mee mag beginnen, dat geeft zekerheid en voelt veilig.
  4. Vertel het kind dat hij/zij altijd om hulp mag vragen.
  5. Als het kind zich verloren voelt, begeleidt hem/haar dan met het contact leggen met een andere (rustig) kind.
  6. Als een HSK zich bezorgd maakt, toon je begrip: ”ik begrijp best dat je dit een beetje moeilijk vind. Zal ik je helpen?”
  7. Let op je eigen gezichtsuitdrukking! HSK’s zijn heel gevoelig voor een nors gezicht en maken zich snel zorgen over wat je van hen denkt. Glimlach dus zoveel mogelijk :-)
  8. Als een HSK schrikt, erken dit dan: ”ik zag dat je schrok, adem maar eventjes goed uit, dan gaat het vanzelf’ weg.
  9. Maak op gezette tijden verbinding met het kind. Hier hebben HSK’s veel behoefte aan.
  10. Laat vragen (”Wil je gaan zitten?”) achterwege maar vertel wat jij wilt dat het kind doet ”Juf wil graag dat je……”
  11. HSK’s zijn heel hulpvaardig, dus geef ze kleine taakjes om hun wilskracht te ontwikkelen.
  12. Werk met  uitspraken als O jee en Oké (”Ik zie dat jij je een beetje O jee voelt! Kom, laten we samen iets bedenken waardoor jij je weer Oké! gaat voelen!”)
  13. HSK’s hebben vaak wat langer nodig om een antwoord te formuleren. Geef ze de tijd daarvoor en probeer niet het antwoord al in te vullen.
  14. Wees ontvankelijk voor de gevoeligheid voor zintuiglijke impulsen en doe dit niet af als aanstellerij.  HSK’s hebben snel last van de warmte, of juist de kou, te veel lawaai, of te fel licht (binnen en buiten), kriebelende kleding,  etc.
  15. Houd vinger aan de pols met  de ouders zodat de begeleiding waar nodig geëvalueerd en aangepast kan worden.
Kan jij makkelijk met school praten over de hooggevoeligheid van jouw kind? Laat mij hieronder weten of deze tips je van dienst zijn, waar jij tegenaan loopt op school en of je nog meer vragen hebt zodat ik je verder kan helpen!
 
Bron: http://gevoeligkind.nl/jouw-hooggevoelige-kind-naar-de-kleuterschool-15-tips-voor-de-juf#more-557

Reacties

Populaire posts van deze blog

Borderline: “een vastgelopen HSP-er ?”

Vaccinatie - het einde van een mythe

'Als je druk wordt van broccoli, dan eet je dat toch niet?'