Familie van een hooggevoelige

Vandaag deel ik graag een blog post door Jonathanl via de website http://www.xead.nl/hooggevoeligheid-vanuit-de-ervaring-van-een-gezinslid

 
Hooggevoeligheid is niet gemakkelijk, zeker voor de persoon die ermee te maken heeft. Maar ook gezinsleden en vrienden kunnen eronder lijden.Ik schrijf dit artikel, vanuit mijn standpunt als betrokken gezinslid. 

Vooral op emotioneel gebied heb ik gemerkt dat een hooggevoelig persoon zich enorm veel aantrekt. Daarom heb ik negatieve ervaringen waar ik zelf mee te kampen eerder niet met haar gedeeld. Dat is niet gemakkelijk als je zelf even behoefte hebt om te praten over iets dat er even uit moet, maar wel het beste. Waarom? Omdat hooggevoelige mensen je emoties opslorpen. Ben ik een beetje depri, voelt ze dat snel aan en wordt zij dat ook. Weet je, ik wil dat ze gelukkig is. Ik mag haar dag toch niet verpesten, door te vertellen wat voor negatiefs er in me omgaat? Dat recht heb ik niet, vind ik, want dat ontneem ik haar vreugde.

 

Wat valt eraan te doen

Dit alles heeft me aan het denken gezet. Is hier geen magisch tegengif voor? Wel ja, misschien wel. Deel het positieve met de hooggevoelige persoon, maar dan in grotere mate als ervoren. Heb je een leuk dagje achter de rug? Vertel dan wat voor leuks je allemaal hebt meegemaakt en wie daarbij betrokken was. Wat heeft zoal bijgedragen aan die vreugde die je ervaarde? Als de hooggevoelige persoon je positieve energie opmerkt, zal hij/zij dat snel overnemen. Dat gevoel heb ik toch. Is er iemand die dit kan bevestigen? Ik wil het alleszins proberen.

 

Raad die ik heb gekregen en ik maar al te graag met jullie deel 

Een ander gezinslid vertelde me dat ik bepaalde zaken die eerder negatief waren best niet met haar deelde, maar best wel een andere die ik volledig vertrouw en bij wie ik me goed voel. Ze heeft het zelf al moeilijk genoeg en als ik haar ook nog eens overlaad met mijn zorgen, gaat ze er op een gegeven moment misschien helemaal onder door. Daar kan ik me in vinden! Want als ik het aan die 'andere' vertel, is het er ook uit... dan heb ik mijn hart ook eens kunnen luchten.
Weet je, het is niet altijd gemakkelijk om met een hooggevoelig iemand te leven. Maar het is niet altijd kommer en kwel. Je leert er na een tijdje wel mee omgaan. Het wordt een onderdeel van je leven, je bent erop ingesteld en weet precies hoe te reageren in welke situatie... hoewel het soms toch nog een uitdaging blijft.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Borderline: “een vastgelopen HSP-er ?”

Vaccinatie - het einde van een mythe

'Als je druk wordt van broccoli, dan eet je dat toch niet?'