Mythen
Rond hoogbegaafdheid heersen er veel mythen.
Velen gaan er van uit dat hoogbegaafden wonderkinderen
zijn. Dat ze alles kunnen, dat ze altijd hoge resultaten halen op
school, dat ze nooit problemen hebben enzovoort.
De realiteit is echter anders: hoogbegaafden zijn een risicogroep. Als
men hen niet voldoende begeleidt en stimuleert, kunnen ze hun motivatie
verliezen. Met als gevolg dat ze kunnen gaan onderpresteren en allerlei
andere negatieve gevolgen ervaren.
Hoogbegaafden kunnen ook niet alles even goed, niet op alle vlakken
zijn ze even snel en ze moeten ook inspanningen leveren om te presteren.
De ene hoogbegaafde kan een aanleg hebben voor wiskunde maar ondertussen slecht presteren in taalvakken.
Hoogbegaafden blinken vaak enkel uit in hun interessegebieden.
Soms
wordt er ook van uitgegaan dat hoogbegaafden veel dezelfde
persoonlijkheidskenmerken hebben (dat ze op dezelfde manier leren of
zich hetzelfde gedragen). Maar in de praktijk zijn hoogbegaafden
onderling meer verschillend dan gelijk.
Bron: wikipedia
Hebben Hoogbegaafden dezelfde Myer-Briggs indicator , of hetzelfde enneagram . of zitten daar toch verschillen tussen?
BeantwoordenVerwijderenIk zou vanuit mijn gevoel zeggen dat daar verschillen in zitten. Zijn er hier mensen die daar concrete ervaring mee hebben?
BeantwoordenVerwijderen