HSP en depressie



Voor de lezers van de februari nieuwsbrief - in de nieuwsbrief staat een verkeerde link.

Dit is de juiste link - klik hier



Als hooggevoelige heb ik enorm veel last van dit grauwe, regenachtige winterweer.  Geef mij maar een heldere dag met vorst en zon!  Dan ben ik veel vrolijker en heb ik pakken energie.

En blijkbaar ben ik niet de enige.

Op het blog van http://www.hooggevoelig.nl lezen we:
  • Het weer heeft op mij veel invloed. Zodra het twee dagen somber, grijs weer is, word ik zowel lichamelijk als emotioneel moe.
  • Het weer.. het is bij mij iets van de laatste jaren dat ik begrijp dat "het 'm in het weer zit" En ja, daar kan ik een enorme last van hebben.
  • Ik ben erg weersgevoelig en lijk soms het weer nog beter te kunnen voorspellen dan de weermannen.


Op de blog pagina van http://www.reneemerkestijn.com vond ik volgend artikel dat ik graag met u deel.

Een aspect van hooggevoeligheid dat niet zo bekend is, is weersgevoeligheid . Dan bedoel ik niet de bekende winterdip, maar gevoeligheid voor winderig, stormachtig weer, ofwel windgevoeligheid.

De afgelopen dagen ging het opeens aardig tekeer in Nederland. Dit heeft bij veel HSP direct een impact op het energieniveau en de stemming, die duikkelen omlaag. Als  het weer zich herstelt, gaat het energieniveau omhoog en voelen ze zich prettiger. Ik weet dit uit eigen ervaring en uit die van cursisten. Het is de moeite waard voor jezelf na te gaan of dit voor jou ook geldt. Hoe voel jij je als het hard waait of stormt en regent?

Wat kan je er aan doen:

1. Het helpt als je het in de gaten hebt. Dan is de neiging om je druk te maken over je moeheid en te gaan zoeken naar oorzaken weg (wat HSP snel doet) weg en kan je werken aan oplossingen.

2. Ga naar buiten, binnen zitten werkt moeheid meer in de hand dan buiten zijn en bewegen. Je vermijdt de weersinvloeden echt niet door binnen te zitten.

3. Neem je rust waar nodig en pas je programma zoveel mogelijk aan. Doe dingen die bij je energieniveau passen en vertroetel jezelf ook wat meer.

4. Licht en warmte hebben een positieve invloed op zowel je energieniveau als je stemming. Denk eens aan een zonnebank, of een lekker dekentje om  je heen.




Denk ook eens aan de Bach bloesems.  Herik (Mustard) helpt bij somberheid en (winter) depressie.  Walnoot helpt als je erge last hebt van weersinvloeden.

Wil je meer weten over Bach bloesems?  Kijk dan op mannaz-school.schoolkeep.com

Reacties

Populaire posts van deze blog

Borderline: “een vastgelopen HSP-er ?”

Vaccinatie - het einde van een mythe

'Als je druk wordt van broccoli, dan eet je dat toch niet?'