Hooggevoeligheid en intelligentie
Vandaag delen we een Blog post van Het Talentenlab
De
meeste mensen denken bij hoogbegaafdheid aan intelligentie en (dus) aan
slim zijn of goed zijn op school. De Poolse psychiater Dabrowski ziet
hoogbegaafdheid op een andere manier. Hij stelt dat hoogbegaafde
personen op allerlei gebieden een sterke intensiteit ervaren. Dabrowski
spreekt hierbij over 'overexcitabilities' (hieronder vertaald met
hooggevoeligheid). Hij ziet hoogbegaafdheid als het dieper, levendiger,
intenser en complexer beleven van het leven.
Hooggevoeligheid op het gebied van intelligentie
staat volgens Dabrowski niet gelijk aan het behalen van goede
prestaties op school. Het staat wel voor het intense gevoel van willen
begrijpen en nieuwsgierigheid.
Het
is voor veel hoogbegaafde kinderen erg verhelderend om hun eigen
hooggevoeligheid op het gebied van intelligentie te verkennen. Hieronder
wordt een aantal deelonderwerpen besproken, waarbij je bij ieder
onderdeel een aantal vragen vindt die de leidraad kunnen vormen voor een
gesprek met een kind:
Sommige
kinderen beleven hun intelligentie intens bij schoolvakken zoals
geschiedenis of natuurkunde. Anderen hebben dit gevoel bij heel andere
zaken, zoals bijvoorbeeld computerspelletjes of sterrenkunde. Interesses
kunnen dus verschillen, maar de hooggevoeligheid op het gebied van
intelligentie is hetzelfde.
Bij
welke onderwerpen voel jij intellectuele intensiteit? Hebben die met
school te maken of juist niet? Hoe uit jouw intensiteit zich? Wat doe je
allemaal?
Kinderen
die hooggevoelig zijn op het gebied van intelligentie houden vaak van
woord- en cijferpuzzels, zoals kruiswoordpuzzels en Sudoku's. Ook
genieten ze vaak van spelletjes
waarbij ze problemen op moet lossen, zoals Tetris of andere
computerspelletjes. Ze krijgen energie van deze activiteiten en worden
er tegelijkertijd ontspannen door. Kinderen die hun intelligentie intens
beleven, houden vaak ook erg van lezen.
Hoe
zit dat bij jou? Waar houd jij van dat te maken heeft met
hooggevoeligheid op het gebied van intelligentie? Wat voor gevoel krijg
je erbij?
Hooggevoeligheid
op het gebied van intelligentie kan erg handig zijn bij het leren.
Doordat kinderen nieuwsgierig zijn en graag antwoorden vinden op
interessante vragen, wordt leren een stuk leuker èn onthouden ze de
zaken die ze leren beter doordat ze intrinsiek gemotiveerd zijn voor het
leerproces.
Waar
ben jij nieuwsgierig naar? Over wat voor onderwerpen leer jij in je
vrije tijd? Op internet of in de bieb? Hoe voelt het om echt iets te
willen leren? Hoe kun je ervoor zorgen dat je dit gevoel vaker hebt?
Bovenstaande
betekent niet meteen dat hooggevoeligheid op het gebied van
intelligentie automatisch leidt tot het behalen van negens en tienen op
school. Kinderen willen misschien iets heel anders leren en onderzoeken
dan de zaken die van belang zijn voor een succesvolle schoolcarrière.
Hoe
zit dat bij jou? Voel jij een passie voor leren als je op school zit?
Wat voor punten haal jij meestal? Hoe komt dat? Werk je er hard voor of
liever niet?
Als
kinderen geen intensiteit voelen bij schoolvakken, is het van belang
dat ze zelf verantwoordelijkheid leren nemen voor hun leerproces en het
behalen van hun eigen doelen. Als ze bijvoorbeeld voldoendes willen
halen of over willen gaan, zullen ze daar iets voor moeten doen. Ook al
zouden ze misschien eigenlijk iets anders willen leren.
Kinderen
kunnen zichzelf hierbij helpen. Stel je voor dat een leerling rekenwerk
moet maken, maar dat zijn hooggevoeligheid op het gebied van
intelligentie gericht is op lezen. Wat kan hij doen?
- Hij kan zichzelf eraan herinneren dat hij rekenen niet zo leuk hoeft te vinden als lezen.
- Als hij hard gewerkt heeft aan rekenen, kan hij zichzelf belonen met een paar bladzijdes lekker lezen.
- Hij kan zichzelf ervan overtuigen dat leren rekenen ook belangrijk is. Voor zijn dagelijks leven, de middelbare school, een studie en het werk dat hij later krijgt.
Wat
ga jij doen om het leren van 'saaie' vakken leuker te maken? Wat gaat
er veranderen? Hoe ga je het aanpakken? Wat is de eerste stap? En de
tweede? Wat zal het resultaat zijn?
Kinderen
die hooggevoelig zijn op het gebied van intelligentie en tegelijkertijd
creatieve denkers zijn, kunnen het lastig vinden om zich te
concentreren op leerwerk of opdrachten die ze niet zelf bedacht hebben. Kinderen
kunnen zich op deze momenten bedenken dat ze niet de enigen zijn die
het moeilijk vinden om een balans te vinden tussen wat ze zelf graag
doen en wat ze moeten doen. Ze kunnen een eigen creatieve draai te geven
aan het werk en proberen de opdrachten voor zichzelf uitdagender te
maken.
Doe
jij de dingen graag zoals je ze zelf wilt doen? Hoe ga je daarmee om?
Wat doe je als je iets moet doen wat je niet leuk vindt? Hoe ga je dat
anders aanpakken? Wat zal het gevolg zijn?
Wanneer
kinderen hun intelligentie intens beleven en mensen om hen heen dat
niet hebben, kan het zijn dat ze ongeduldig worden van het schijnbare
gebrek aan nieuwsgierigheid van anderen en hun langzamere manier van
denken. Soms kunnen anderen het snelle denken en praten van het
hooggevoelige kind niet bijhouden en vinden ze hem wat vreemd.
Op
deze momenten kunnen kinderen bedenken dat deze frustraties simpelweg
het resultaat zijn van verschillen tussen mensen. Een ander kan het niet
helpen dat hij niet hooggevoelig is op het gebied van
intelligentie. Kinderen moeten leren zich niet druk te maken en hun
energie gebruiken om kinderen of volwassenen te zoeken die wèl dezelfde
interesses, nieuwsgierigheid, snelheid en passie voor leren hebben.
Bijvoorbeeld op speciale clubs of in een plusklas.
Bots
jij wel eens met anderen? Wat gebeurt er dan? Wanneer? Wat doe je dan?
Wat denk je? Hoe kun je ook anders reageren? Wat zal het effect zijn? Wat ga je anders doen?
Vrij naar: The Smart Teens' Guide to Living with Intensity – L. Rivero
Bron: http://www.hettalentenlab.nl/argeweb/weblog/2012/41/hooggevoeligheid_en_intelligentie.php
Reacties
Een reactie posten