Posts

Posts uit januari, 2011 tonen

Hooggevoeligheid door de ogen van Maslow

Afbeelding
Maslow stelde dat elke levend wezen dezelfde behoeftes nastreeft.  Wanneer aan een behoefte voldaan is schuift het individu op naar een volgend niveau. Wanneer een trap ontbreekt of wegvalt, zal het individu opnieuw aan deze behoefte moeten voldoen alvorens terug te kunnen stijgen.  Het is niet mogelijk om bepaalde niveaus over te slaan. Voorbeeld: Iemand die door een museum loopt (zoeken naar schoonheid) en honger (Fysiologische behoefte) krijgt, zal proberen iets te eten alvorens meer schoonheid te zoeken. Na het eten schuift de persoon terug naar het zesde niveau omdat aan alle tussenliggende niveaus nog steeds voldaan is. Krijgt hij echter intussen bericht dat zijn huis afgebrand is, zal hij eerst die behoefte terug gaan bevredigen. Hij doorloopt dus alle tussenliggende niveaus en slaat ze niet over. De vijf genoemde behoefteniveaus zijn essentieel voor de opvoeding van kinderen. Niveau 1: belang van een regelmatige voeding en verzorging; op tijd een schone luier; Nive

Onderpresteren

Afbeelding
Mijn dochter heeft niet de twee makkelijkste jaren achter de rug.  Maar sedert een paar weken lijkt ze haar draai opnieuw gevonden te hebben.  Ze heeft ook beslist om volgend jaar naar de kunsthumaniora te gaan richting dans.   Maar voor we zo ver zijn moet er eerst nog een grote hindernis genomen worden: examens eerste en tweede middelbaar doen via de centrale examencommissie.  Middenjury dus.  En dat valt dus ferm tegen.  Want mijn dochter is een onderpresteerder met serieus uitstelgedrag.  Herkenbaar? Renata Hamsikova geeft een hele mooie omschrijving van hoe onderpresteerders 'functioneren': Onderpresteerders hebben de intelligentie en het verlangen, maar het ontbreekt hen aan de benodigde karaktereigenschappen om hun verlangens en intelligentie te gebruiken op een wijze die hen vervolgens succes en trots zou brengen. De meeste mensen (ouders, leerkrachten) benaderen deze kinderen uit een verkeerde richting. Ze gaan er van uit dat het onderpresteerd

Submodalities - by Gavin Meikle

Afbeelding
Go inside and open the gate To confusion or resourceful state Notice just what comes to you In black and white or coloured hue Up above or down below Dimly dull or all aglow Pulsing, moving, still, or slide? Maybe distant or close beside Panoramic and 3D Small and flat and hard to see Framed in black or fuzzy bordered Crisp and clear with detail ordered Warm or cool, left or right, Coloured images bathed in light Suzie sparkle, light and airy? Heavy weight, distinctly scary. Loud or soft with rising tone, Flat and fuzzy like on the phone, Rhythmic like a beating drum Musical note or continuous hum. Notice all and in a snap You will better sense the map Make a shift, don't hold or wait And move into an unstuck state. Check inside that all's ok, And you'll be sure the change will stay Do it all with pace and lead And you will make the change you need. Empower yourself and others too You know what chan